Teknik, Affärssystem, Inköp

Ariba Live 2015 – det krävs mod för att bli bäst!

Jag har arbetat som funktionell konsult och implementerat Aribas produkter under ett par år nu. Nyligen kom jag hem från Ariba Live 2015, den årliga konferens som SAP/Ariba håller och som Stretch deltog på.

Alla vill vi känna oss meningsfulla och bidra till något. Snabbt och effektivt ska det gå, vare sig det är att hugga och stapla ved en solig vårdag eller att fundera över strategier och målbilder inom inköp, eller för den delen implementera ett nytt inköpssystem.

Låt oss titta på effektiv vedhantering för att reda ut om det har något gemensamt med en implementering av ett system. Det krävs en plan. Det krävs en strategi. Du måste jobba systematiskt och du har naturligtvis en målbild när du står där och hugger timme efter timme. Du ser dig själv och kanske din familj njuta av resultatet runt vedspisen en kall vinterdag. De sista och kanske viktigaste ingredienserna är ett bra verktyg och uthållighet. Utan dessa två ingredienser blir resultatet garanterat inget vidare.

Verktyget och uthålligheten är i symbios enlig mig. Fungerar inte verktyget finns en stor risk att uthålligheten snart brister och saknas uthållighet så kommer du aldrig att bli en duktig vedhuggare som till sist blir ett med sin yxa. Man kan inte vara bäst direkt! Jag såg inga yxor på Ariba Live vilket kanske var bra det, men jag fick många intryck med mig hem.

Det som kanske slog mig mest på konferensen var att Aribas verktyg, som har varit en Cloudlösning i ungefär 10 års tid, först nu verkar passa in. Det slog mig även när jag var på flygplatsen i München, där jag såg stora reklamskyltar som relaterade till ”MOLNET”. Som privatperson lagrar vi idag bilder och dokument i olika molntjäsnster lika naturligt som att vi använde pärmar och fotoalbum för bara ett par år sedan. Det där lite främmande, osäkra har idag blivit ett vedertaget begrepp, ett koncept och det mina vänner sker alltså inte över natten.

Jag ser även en stor styrka i att Ariba blev en del av SAP. Den satsning som SAP gör på Ariba-verktyget är fantastisk, vilken innovationstakt! Sedan förra Ariba Live 2014 tills idag har man släppt 331 nya funktionaliteter, 12 stycken större uppdateringar och 22 så kallade ”fast trains”.

Som ni förstår så är detta helt omöjligt utan alla ca 1,8 miljoner säljare och köpare i Aribas nätverk, det är de som driver innovationen framåt. Utmaningen hos mig själv som jobbar med produkten och hos alla leverantörer och kunder är att hålla sig uppdaterad. Jag brukar likna det vid en bil. Säg att jag köper en bil som kör ”Cloud konceptet” och en annan normal bil. Alla skulle vi nog bli glada den dagen vi fick ett e-mail som sa att nu kommer vi bygga om din motor från grunden och köra den på en motor som vi kallar HANA som kommer att öka accelerationen och toppfarten avsevärt. Sen tänkte vi även i slutet av sommaren bygga om hela interiören i din bil. Din bil kommer aldrig mer bli gammal kanske du tänker och du tänker helt rätt.

Sedan skall man självklart förstå att en Cloud-lösning är en standardlösning, som alla andra delar med dig. Givetvis kanske man önskar viss funktionalitet, som ännu inte finns tillgänglig, men hade ni som företag kunnat utveckla ett system i den takten och på egen hand. Vilka kostnader hade det medfört?

Ett inköpssystem är och kommer aldrig vara helt perfekt inom alla områden, oavsett vad det heter kommer det alltid saker man kan haka upp sig på och då finns det en risk att man blir ”blind” och tappar helheten och i värsta fall den målbild och vision man hade med det nya verktyget. Det är en resa som jag brukar säga till mina kunder och den slutar inte den dagen man går live med systemet och stänger projektet. Det är då resan börjar! Att ledning och beslutsfattare vågar följa den utstakade vägen och ge sitt fulla stöd kräver mod, men det krävs mod för att bli bäst.

Inköpssystemet är som yxan, det är ett verktyg. Det krävs att någon skitar ner sig och hugger veden. Någon med en strategi, ett mål, tydliga processer, tålamod och långsiktighet.

En sak är säker. “The race never ends” och jag tycker denna video illustrerar detta.

Trevlig sommar önskar jag Markus Fredriksson med hela Stretch.

Nyfiken på mer? Kolla in vår grymma blogg eller vårt inspirerande Whitepaper Strategic Procurement.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela inlägget