Jenny Bokedal

Anpassad garderob

Av: Jenny Bokedal         Publicerad: 2012-03-16

Jag måste erkänna… Jag fullkomligt älskar kläder, skor och accessoarer! Jag älskar att få kombinera ihop olika set som ibland resulterar till en bra kombination och ibland till en lite mindre bra. Det finns ett otroligt utbud att välja emellan och min utmaning är att hitta den rätta kombinationen med det jag redan har och vad som passar min kropp och stil bäst.

Jag tänkte nu jämföra mina egna klädutmaningar med hur metoder kan innebära samma utmaningar i en verksamhet.

Liksom jag själv i mina klädkombinationer ibland blir frustrerad hör och ser jag frustrerade människor sucka matt när ryktet når dem att en ny metod ska införas. Jag hör om företag som inför nya metoder för att bli mer effektiva och få en nöjdare medarbetare. Det är jättebra – om de lyckas! Det finns massor med bra metoder där ute – men – de måste anpassas till olika företag. Det räcker inte med att någon har gått en kurs, läst i tidningen eller hört att just denna metod är het och fungerar för andra och då tro att den kommer att fungera för oss.

Det tas ett beslut och mellancheferna informeras. Mellancheferna i sin tur accepterar och förmedlar vidare… Ja och så ska det då verkställas.  Kör nu. Så svårt kan det väl inte vara? Kan andra företag så kan vi!

Har man anpassat metoden till sitt företag eller tar man bara en standardmall? Har man en uppföljning efter 3 månader för att följa upp förändringen? Har man verkligen informerat och involverat sina medarbetare om denna förändring och gett dem chansen att förstå? Tyvärr är oftast svaren negativa på dessa frågor och det är där vi har problemet. Det finns jättemånga bra metoder och arbetssätt men så länge de inte anpassas och alla inte tror på dem, förstår dem eller anpassar sig så är de meningslösa.
Att lyckas och inte lyckas i en förändring handlar mycket om att göra det fullt ut eller inte. Hur ser mitt företag ut? Vad är syftet med den nya metoden? Kan den anpassas till mitt företag? Hur kan jag följa upp att den ger det resultat jag förväntar mig? Vad är målet? Detta är grundläggande frågor som måste hanteras innan man tar ett beslut om det är värt det eller inte.

Precis som med mina kläder, jag kan inte hoppa på alla nya modetrender och tro att de passar mig. Jag måste med ärliga ögon ta en titt på min spegelbild, testa och utvärdera tills jag hittar den garderob som passar mig bäst.