Christian Lundsson

Tryggare kan ingen vara…

Av: Christian Lundsson         Publicerad: 2012-01-16

Än de som har 8 decimaler i sina BI rapporter.

Häromåret hade jag förmånen att få jobba på andra sidan sundet. Man kan ju tro att skåningar och danskar är lika men oj så man kan bedra sig.

Det första som slog mig hos kunden var det faktum att man verkade ha en viss okunskap i geografi.
Jag bemötte denna genom att lansera en ”find fem fejl” tävling. Jag ritade om en google maps kartbild över närområdet med följande 5 blygsamma fel.

* E55 och E47 hade bytt plats
* Roskilde fanns inte med
* Næstved och Holbæk hade bytt plats
Och sist men inte minst, Skåne var helt utsuddat och bron gick ”direkt” till Bornholm.

Mina danska kunder tog de första fyra på några sekunder, sen vände de och vred. Hummade och trummade med fingret på skärmen.

Vad kan det då vara. På min lilla antydan om att det kunde vara ett ”stort” fel så blev de inte särskilt mycket klokare.

När jag frågade dem var jag bodde (för de visste att jag bor i Malmö) började de flacka runt på kartan och efter ett par sekunder utbrista i ”for helvede mand! Hvor ær Malmø?”

Min teori är att man är som regel lite oinsatt i närområdet. Nämna 25 delstater i USA kan nog de flesta men hur är det med Ätran, Viskan, Nissan, Lagan och Diskan och allt vad dom nu heter? Själv har jag såklart ingen aning men jag minns att det handlade om matlagning, vem som skall laga, äta, diska och så vidare.

Min poäng i det hela var att om nu upptagningsområdet för verksamheten är i runda slängar 3 miljoner Danskar och 1.5 miljoner svenskar så är det väl ändå märkligt att bara ca 10% av kunderna var svenskar.

10%? Hur vet du det? Det vet inte vi och det kan vi inte ens veta hävdade danskarna med bestämdhet.

Jo sa jag, jag köpte mig en cappucino to-go och gick runt på parkeringsplatsen och räknade bilar.

Så kan man inte göra, det är inte särskilt exakt!

Efter 2 veckor och genomgång av 5 miljoner kreditkortstransaktioner senare så hävdade jag att det var 13,278% Svenska kunder. Givet att alla svenskar betalar med i Sverige utställda kreditkort och så vidare.

Helt plötsligt fick siffrorna genomslagskraft och nu var det dags att komma med åtgärder! 13,278% när vi borde kunna ha 33% Wojnewojne.

Aldrig har en marknadsföringskampanj tagits fram så fort.

Men mest glädjande, aldrig har en marknadsföringskampanj fått sån genomslagskraft! Svenskarna fullkomligen vällde fram som ett lämmeltåg över bron.

Den store ekonomen John Maynard Keynes sa en gång ”‘I’d rather be roughly right than precisely wrong”.

Jag vill härmed lansera termen ”Intelligent Business Intelligence”, dvs en strävan bort från allt för bökiga, dyra, omöjliga och svåra BI lösningar (med 8 decimaler) till enkla, snabba och ”hyffsat” korrekta lösningar som snabbt skapar ett verksamhetsvärde.