CRM, Teknik

Adobe Summit, London 28-29 april

Alla vi som jobbar med marknadsföring, försäljning och CRM har sett det här under en tid. Men under Adobes stora kundevenemang Adobe Summit 2015 i London blev det minst sagt understruket: personalisering är det stora nu.

Adobe, kunder, partners, alla pratar om personalisering. Och alla vill visa hur man gör det på riktigt eller vill åtminstone diskutera hur man borde göra. Visst, personalisering är inte det högsta eller viktigaste målet, det är en del av en helhet, en del av företags försök att hela tiden skapa den där fantastiska och relevanta kundupplevelsen. Den som gör att människor vill skapa en relation med varumärket, handla produkter om och om igen och förbli lojala.

Personalisering kräver strategi och det kräver avvägningar. När, vid vilka touchpoints är det relevant, smart och uppskattat med en personaliserad upplevelse? Och hur mäter man det?

Precis som att personalisering är en nygammal företeelse så är även det andra stora samtalsämnet: omnichannel. Alltså att den individuella kunden skall kunna handla och agera sömlöst mellan olika kanaler. Till exempel att kunna påbörja ett köp i mobilen och slutföra på desktop:en på kvällen.

Andra stora ämnen som kommer upp är Mobilitet. Kunderna på scen pratar om Mobile First, något som teknikleverantörer pratat om i tre-fyra år, men nu är det verklighet för många. Det är lätt att tro att Chealsea Fotboll Club mest handlar om fotbollsspelare, matcher, halsdukar och biljetter. Men när vi lyssnade till deras digitala marknads- och CRM-chef så fick vi se ett globalt företag och varumärke som kommit långt med Mobile, Social, underhålla en publik, driva e-handel och marknadsföring långt utanför marknaden i UK.  Liknande historier från Shell och Philips.

Från Adidas hör vi om en resa mot personalisering där verkligheten gör sig påmind av att när man lyfter på huven så inser man att om man verkligen skall personalisera så behöver man ha kunskap om alla tänkbara system och datakällor inom företaget som innehåller information om enskilda kunder. Integration och rätt information är viktig!

Flera annonseringar fick vi dessutom se. För det första ett nytt samarbete mellan Adobe och Microsoft (Dynamics CRM), exakt vad det kommer innebära får vi se framöver. Sen kom det några nya produkter till Adobes Marketing Cloud; en som heter Primetime som hjälper företag att använda video/TV i sin marknadsföring, samt en Audience-produkt som styr upp hanterandet av alla kunder, partners och intressenter som man på marknadsspråk ofta kallar sin publik, eller audience.

Alltså, det här är ett område som driver mycket intresse just nu. Det var 4500 deltagare, varav 800 partners, mycket innovation och prat om hur man får till allt och vad som sker framöver. Och som väntat går Adobe som tåget, grattis och bra jobbat.

Läs gärna mer om personalisering i vår blogg.

Charlotte Gyldenlöve (charlotte.gyldenlove@stretch.se)

Mattias Sjövall (mattias.sjovall@stretch.se)

Dela inlägget