Mitt Dreamforce 2019

CRM | december 10, 2019 |

På tisdagen den 19 november inleddes årets stora Salesforce-konferens Dreamforce i San Francisco. Under de fyra dagar som konferensen pågick deltog fler än 200 000 personer och det bjöds på drygt 2700 föreläsningar och över 50 keynotes. Bland talarna fanns inga mindre än USA:s förra president Barack Obama, Apples VD Tim Cook och den tidigare fotbollsstjärnan David Beckham.

Förberedelser inför årets event

Ett par dagar innan startskottet för Dreamforce åkte jag tillsammans med en kollega till San Francisco. Redan när vi anlände kunde vi bevittna alla förberedelser inför konferensen där gator utsmyckades och stängdes av för trafik, hur tält sattes upp och hur en hel stad förberedde sig inför vad som komma skulle. Dagen innan konferensen fylldes San Francisco med människor som alla bar på Dreamforce-pass och runt varje gathörn syntes funktionärer bärandes tröjor med texten ”Ask me”. Salesforce logotyp började dyka upp på allt fler ställen runt om i staden och varje gång jag såg en annan person som likt mig bar ett Dreamforce-pass runt halsen kände jag mig som en del utav en stor gemenskap. Redan innan konferensen hade startat var det inte bara jag, utan väldigt många andra som var förväntansfulla och exalterade.

Konferensen startar

Konferensens huvudfokus var de föreläsningar, s.k. sessioner, som arrangerats. Information om alla tillgängliga sessioner hade sedan tidigare lagts ut i Salesforce event-app. Jag hade på förhand noggrant valt ut alla de intressanta sessioner som jag ville gå på och därför blev det enklare för mig att göra en plan för de kommande dagarna. Med över 2700 sessioner var det dock inte så lätt att göra ett urval. Tanken var att från tidig morgon fram till sen eftermiddag skulle jag gå på så många sessioner som möjligt. Jag ville maximera min tid eftersom jag inte behövde bekymra mig om att hämta och lämna på förskolan.
Ganska snabbt efter att konferensen hade börjat förstod jag att jag hade varit lite väl ivrig i mina val. Jag hade inte tänkt på att jag faktiskt skulle behöva äta lunch under dessa dagar och därför blev jag tvungen att tona ner min entusiasm och iver rätt så kraftigt. Tanken med sessionerna är inte att en person ska hinna med alla sessioner som erbjuds, och det är för övrigt också omöjligt då många av dem går parallellt med varandra. Utbudet av sessioner är mycket brett och oavsett kunskapsnivå ges alla deltagare en chans att delta i någon session. Jag blev tvungen att göra ett urval bland mina favoriter på grund av tidspressen.

Moscone West

De flesta sessionerna som berörde utvecklare, arkitekter och administratörer hölls i Moscone West-byggnaden. Man hade satt upp olika bås där varje bås berörde ett visst område och ämne. I båsen, där det fanns representanter från både Salesforce och deras samarbetspartners, presenterades nya funktioner inom plattformen. Att kliva in i Moscone West-byggnaden var för mig en obeskrivlig känsla. Här fanns experterna bakom Salesforce och här fanns alla svar på mina obesvarade frågor. Jag hade hittat hem (eller ja, mitt andra hem ifall någon i min familj skulle läsa detta). Första dagen jag steg in i Moscone West ville jag aldrig ta mig därifrån. Jag ville vara kvar för alltid, i alla fall under resten av min resa. Det var också här i Moscone West som jag fick träffa några av mina idoler, Gemma och David Liu, som är två Salesforce-bloggare som jag har följt i flera år. Jag kände mig nu som ett barn på julafton. I de olika rummen på Moscone West hölls det sessioner som var riktade mot de som jobbar med Salesforce-plattformen inom olika roller. Variationen på sessionerna gjorde det möjligt för de flesta att delta, från nybörjare till avancerad arkitektnivå.

Nyheter inom Salesforce

Varje år presenterar Salesforce sina nyheter inom både funktionalitet och teknik, och så skedde även detta år. Jag kommer nedan att presentera några av de nyheter som introducerades på konferensen.

Trailhead GO

Salesforce goda relation med Apple har resulterat i nyheten Trailhead GO, som är Trailheads första app exklusivt framtagen för iOS och iPadOS. Via appen har nu ”trailblazers” tillgång till över 700 moduler och det har aldrig varit enklare att lära sig Salesforce medan du är i farten. De som inte använder Apples produkter kan fortsätta att nyttja Trailhead i sin mobila webbläsare, men det har utlovats att andra operativsystem så småningom också kommer att få en Trailhead-app.

Einstein Voice

Einstein Voice presenterades förra året och i år kom utvecklingen av fjolårets version. Med hjälp av MuleSoft och Tableau ger Einstein Salesforce kunder möjligheten att utnyttja miljontals datapunkter. Exempel på produkter under Einstein-paraplyet:

•      Einstein Voice Assistant för röststyrd CRM-drift

•      Einstein Skills för administratörer och utvecklare att bygga anpassade och röststyrda appar

Customer 360

Vid förra årets Dreamforce fördubblade Salesforce sin vision om en 360⁰ vy av kunden genom att förbinda sig till att ansluta data från alla möjliga kundkontaktspunkter i ett företag. I år tillkännagavs Customer 360 Truth som innefattar en ny uppsättning av data- och identitetstjänster. Customer 360 Truth gör det möjligt för företag att bygga en enda kundvy i alla sina relationer.

Lighting Web Component

Lightning Web Component är en ny programmeringsmodell för att bygga Lightning-komponenter. Att skapa LWC går snabbare eftersom det inte längre krävs att användaren laddar ner JavaScript och sedan behöver vänta på att plattformen ska komplicera den innan komponenten kan visas.

Aura Lightning Component är byggd för att använda både HTML and JavaScript, men LWC är byggd direkt på Web stack. Detta gör att utvecklare med olika kompetenser inom webbutveckling kan använda LWC i Salesforce, då denna modell inte är beroende av ett specifikt programmeringsspråk. Fördelar med LWC:

1.  Bra prestanda

2.  Bra webbläsarsupport

3.  Bra verktygsstöd för felsökning

4.  Caching av klientsida

5.  Caching av data och metadata

6.  Minskat antal anrop till Apex-klass

7.  Aura Lightning Component kan användas inuti LWC

Trigger

En utvecklare har alltid det yttersta ansvaret för sin triggerprestanda. Man kan effektivisera sin trigger genom att:

1.  Använda Bulk Trigger

2.  Förutse frågeställningar i förväg

3.  Uppdatera endast ändrade poster

4.  Minska antalet queries med hjälp av cachad data

Microservice

Salesforce plattform har många olika API:er och några av dessa är REST API, SOAP API och Bulk API. Förutom dessa API:er, som är standard, kan man utveckla anpassade API:er i Salesforce efter behov. Man kan förbättra REST API genom att använda Microservice-tjänster. Fördelar med Microservice är:

1.  Möjligt att isolera logiken. Vid utformning av Microservice är isolering ett av de viktigaste målen.

2.  Det är enkelt att förstå och förändra logiken.

3.  Möjligt att deploya separat utan att påverka andra system, så länge interfacet förblir detsamma.

4.  Möjligt att bygga eget JSON-objekt för att returnera resultatet

Blockchain

Salesforce presenterade även en ny teknologi, kallad Salesforce Blockchain. Salesforce Blockchain är ett nytt sätt att snabbt bygga pålitliga nätverk. Genom deklarativ utveckling kan man bygga Blockchain-nätverk, data och appar med klick eller kod. Salesforce Blockchain kan integrera med olika system, både externa och interna. Man behöver heller inte ha någon särskild kunskap om vilken teknik eller operativsystem som en partner använder för att kunna interagera med det.

Efter Dreamforce

Under de fyra dagar som jag befann mig i San Francisco på Dreamforce har min hjärna gått på högvarv. Min första resa till Dreamforce har varit en upplevelse utan dess like. Jag har gått från att vara överexalterad till total utmattning på några få timmar. Det har varit väldigt mycket information att ta in och jag känner mig fulladdad på kunskap. Det är nu i efterhand, när jag fått komma hem och landa i min vardag, som jag på riktigt kunnat smälta och ta in all den kunskap som jag införskaffat mig på Dreamforce. Det har varit skönt att i lugn och ro kunna processa och smälta denna intensiva upplevelse. Gruppen som jag åkte med bestod av personer som alla arbetar med Salesforce på olika sätt, och därför har olika intresseområden gällande plattformen. Detta gjorde att vi kunde utnyttja utbudet av sessionerna till max. Här hemma har vi utbytt information, kunskap och delat med oss av våra erfarenheter från Dreamforce, inte bara mellan varandra utan också till våra andra kollegor. Ni som läser detta har fått ta del av min personliga upplevelse av Dreamforce. Är du intresserad av att höra mer om Dreamforce eller om Salesforce är ni välkomna att kontakta oss på Stretch!

 

Ahmad Amiri

 

 

 

 

 

 

Läs också

Affärsvärde, Business Analysis, Change Management, Process Mining, Verksamhetsstyrning

Actionable insights