Hur gjorde jag innan JIRA?

Atlassian, Teknik | september 30, 2014 |

”Vad gjorde jag innan internet?” säger jag högt när jag nyligen löste ett problem hemma i soffan.  ”Ja vad gjorde ni då?” frågade sonen. ”Hade ni inte tråkigt?” fortsätter han. ”Nej aldrig” svarar jag. När internet kom visste jag inte riktigt vad jag skulle använda det till, men idag är det en självklar del av allas vår vardag. Några dagar utan möjlighet att surfa ger abstinens och jag dyker på mobilen så fort tillfälle ges.

Men hur gjorde vi innan JIRA? Det var en tid med mer manuell hantering och saker som föll mellan stolarna. Visst, vi använde andra ärendehanteringssystem, ofta i kombination med en guide för att veta vart man skulle trycka och vad man skulle fylla i. Fast det var besvärligt att hitta sina ärenden och göra snabba sökningar.

Redan för 10 år sedan, vid vårt första driftsättningsprojekt av JIRA, var användarna positivt överaskade. Det blev plötsligt lätt att skapa olika typer av ärenden, felrapporter, ändringsbegäran, förbättringsförslag, krav etc. Uppföljningen var bara ett knapptryck bort. Det blev enkelt att göra sökningar och skapa filter. Härligt!

Före JIRA hanterades otaliga Excel-listor, i ett antal varianter, på olika lagringsplatser. Dessa genererade tidskrävande uppföljningar och uppdateringar. Det är besvärligt att samarbeta i ett dokument. I ett dokument saknas nämligen möjlighet att diskuttera, snabbt kommentera, bifoga skärmdumpar, loggar, statusuppdatera så snart man är klar med sin aktivitet osv. Före JIRA var det svårt att få en ögonblicksbild över nuläget. Vi skrev på whiteboards och satte upp listor, men hade egentligen ingen aning om hur mycket tid som lagts ner eller hur mycket arbete som återstod. Listor och whiteboards är bra hjälpmedel men svåra att uppdatera eller läsa när man inte är på plats. Innan JIRA skickade otaliga mail fram och tillbaka. Alla var dessutom inte med i hela mailtråden. Även om mailkonversation kan vara trevligt så kvarstår problemet att historiken då ligger i en medarbetares brevlåda och inte samlad i ett JIRA ärende.

JIRA skapar transparens. Jag ser vad mina kollegor arbetar med just nu. På stand-up mötet använder vi JIRAs digitala tavlor med överblick över alla pågående aktiviteter. Det innebär att även den som jobbar hemifrån kan delta. Alla aktiviteter sitter på plats i JIRA Agiles scrum tavla, inte på en drös post-it lappar som kanske till och med ramlat ner på golvet.

Ta det ett steg längre, kombinera Atlassian JIRA med JIRA Service Desk, Confluence, Stash, Git, Bamboo och samla hela utvecklingsflödet. Ta kontroll över processen och missa inte er time-to-market!

Att hjälpa våra kunder att få ut mesta möjliga nytta och finna nya användningsområden av Atlassian verktyg, ger mig energi varje dag! Det är tillfredställande att veta att de kommer få den coolaste samarbetsplattformen som underlättar varje arbetsdag.

Demofilm från Atlassian här.

 

Ladda ner kostnadsfri E-bok: Små steg till affärsvärde Hämta guide <http://info.stretch.se/se-guide-sma-steg-till-affarsvarde>

 

Läs också

Affärsvärde, Business Analysis, Change Management, Process Mining, Verksamhetsstyrning

Actionable insights