Marknadsföring är ledarskap

Change Management, CRM | januari 15, 2015 |

Tänk att det är så lätt att glömma att det alltid finns en kund. En människa av kött och blod. Som vill ha hjälp med något, konkreta problem, eller som bara önskar en smakfull förändring av sig själv eller sin situation. Som uppskattar att bli inspirerad.

En av mina favorittänkare och talare just nu är Simon Sinek och han säger

To be a Leader you need one thing and one thing only: Followers. That’s it. It has nothing to do with rank or authority. You are a Leader when others raise their hands and volunteer to go in the direction you set. The question is: why should anyone follow you?

Den här kan vara så jobbig. Särskilt för alla i ledande roller som aspirerar till att vara populära och ansedda som en bra ledare och chefer. Den här bloggen handlar dock inte om det. Nej, däremot vill jag använda den här bilden i relationen mellan varumärke och konsument, eller leverantör och kund. För jag vill hävda att det är exakt det läget som har uppstått. Men alla har inte sett det, eller upptäckt det.  Du, eller snarare det företag du jobbar för, behöver som varumärke jobba för att kunder skall följa er, ni skall inte bara följa efter kunderna. Det kan vara lite känsligt det här, om man inte klargör ytterligare. Det betyder alltså inte brist på kundfokusering, brist på hänsyn till kundernas situation, eller att man inte är styrd av efterfrågan. Nej, för i slutändan är ni som företag givetvis helt beroende av faktiska behov, det som kunden är villig att betala för. Men innan man kommer dit finns det ett utrymme att leda och inspirera. Att ge råd, att peka ut riktningen, att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet, att utbilda och underhålla.

Delar av det här åstadkommer man genom ett vettigt genomförande av Content Marketing, innehållsmarknadsföring. Att kontinuerligt erbjuda innehållskällor av kunskap, erfarenhet och underhållning. Kan ske i olika kanaler som bloggar, email, webbsidor, live-presentationer, video etc.

Vi, och nu menar jag vi marknadsförare, brukar prata om att vi ska mappa allt vi gör med kundernas resa genom deras köpprocess och hela tiden ligga i fas med innehållet och köparens nuläge. Samtidigt tenderar det ofta bli tillgjort och det kan upplevas anpassat. Känns det anpassat kommer kunden omedelbart att känna sig manipulerad.

Nej, hela poängen är att kunden själv och frivilligt väljer att följa dig, för att den vill det. Då behöver du vara cool eller relevant i någon form. Där cool-faktorn tenderar att betala sig bättre inom B2C och relevant-faktorn inom B2B.

Vi har varit inne på det tidigare i bloggen, och jag återkommer till det. Det finns olika vägar att bli ett sant kundfokuserat företag med ledarskap och relevans, där den enskilda kunden är i centrum, där någon form av personalisering finns. Läs mer om Stretchs CRM-analys här.

Nyfiken på mer om kundbegreppet? Läs gärna Jennis inlägg ”Vem är din kund?

Läs också

Nya tider ger nya vanor, vi har samlat hela vår grupp på en ny tillfällig sida. Till sidan