SAP CRM, integrationsmöjligheter i D4C- del 2

CRM, Teknik | april 27, 2016 |

I den här delen av min bloggserie tänkte jag utforska integrationsmöjligheterna med SAP Digital CRM. Vilka integrationsmöjligheter finns egentligen i SAP CRM?

Det kanske låter konstigt då jag i första delen (SAP:s nya CRM lösning i molnet) sa att SAP CRM, D4C, är en stand alone-lösning som inte har några integrationer till andra system. Däremot finns det möjlighet att ladda in data via csv-filer (och gmail men det kommer jag inte testa i den här bloggen), integrera Outlook, Excel och Twitter med D4C.

SAP CRM och Outlook

Som applikationskonsult har jag tidigare stött på problem när man försökt integrera Outlook med CRM, så jag var inställd på att detta skulle strula. Men det gick förvånansvärt smärtfritt! Problemet var snarare att jag inte förstod funktionerna i Outlook.

Outlook kopplat till SAP CRM

När man har installerat add-in:en till Outlook så måste man göra ett fåtal inställningar. Två huvudfrågor är om du arbetar med försäljning eller med service?  Sedan är det om kontakterna och kunderna ska synkas via D4C eller Outlook. Ett tips är att klicka i inställningen att du enbart laddar över kontakter som du har en relation till innan du laddar över alla kontakter från D4C. Risken är annars att du kommer att få alla kontakter och kunder i D4C synkade till din mail. (Det fick jag … )

Med denna add-in kan du skapa och uppdatera möten, uppgifter, kontakter och kunder i Outlook och att dessa synkas med din Outlook från D4C. Du kan även använda feed funktionaliten där du kan skicka meddelanden till användare eller koppla meddelanden till objekt i D4C. Du kan även koppla mail till objekt i D4C såsom t ex kund. Du kan även navigera direkt från Outlook till D4C.

CSV Import i SAP CRM

Min första reaktion på denna möjlighet var ”WOW”, men efter att ha testat så känner jag att mina inledande förhoppningar var lite för höga. Du har möjlighet att ladda in kunder, kontakter, produkter, leads och opportunities och det är verkligen positivt, men funktionaliteten är ganska begränsad och omständlig då du måste mappa alla fält mot rubrikerna i CSV-filen.

Cvs-filen till SAP CRM

  • Du kan inte ladda in data för egenskapade fält.
  • Du kan inte uppdatera existerande objekt.

Du kan inte koppla objekt, exempelvis kan du inte koppla en kontakt till en kund.Om du ska använda dig av csv-funktionaliteten att ladda data beror på vilka volymer av data du har och hur egendefinierad den datan är. Om du har ett minde antal större kunder och/eller har mycket kundspecifik data så skulle jag rekommendera att manuellt skapa dessa i D4C.  Om du däremot exempelvis ska använda marknadsföringsdelen och har många nya kunder kan det här vara ett bra verktyg för dig.

Troligtvis kommer jag att få tillbaka min ”WOW” känsla. Efter att ha pratat med SAP:s C4C produktionsteam så ska alla punkter jag har tagit upp lösas i nästa release då de ska göra importfunktionalitet från den uppgraderade versionen C4C tillgänglig i D4C.

Twitter kopplat till SAP CRM

Detta var väldigt smidigt att integrerar då du enbart behövde logga in via D4C till ditt Twitter-konto. När den här integrationen är uppsatt så kommer alla tweets som refererar till (@) ditt konto att skapa ett service ärende i D4C. Det är även möjligt att svara på twitter eller skapa tweets genom D4C.

Twitter kopplat till SAP CRM

Exportera data från SAP CRM till Excel

Detta är också en add-in som den för för Outlook som du kan ladda ner under inställningar/nedläsningar. Den här add-in:en fungera precis som man tänker att den ska göra, att du i listvyerna, rapporterna och graferna för dem olika objekten såsom kund, opportunities mm kan exportera den datan till excel.

Excel från SAP CRM

 

Summa summarum är att för en applikation utan integrationsmöjligheter så erbjuder den en hel del integrationsmöjligheter och förhoppningsvis ännu bättre snart. Snyggt! I nästa blogginlägg, del 3 i serien, tänker jag titta närmare på hur man kan personalisera och anpassa applikationen efter din verksamhet.

Nyfiken på mer? Kolla in Stretchbloggen där du kan läsa del 1 i denna serie samt många andra inspirerande inlägg inom bland annat CRM. Eller kontakta oss på hej@stretch.se om du vill ha fler tips på vägen.

Läs också

Nya tider ger nya vanor, vi har samlat hela vår grupp på en ny tillfällig sida. Till sidan