SAP:s nya CRM lösning i molnet – del 1

Affärssystem, CRM, Teknik | april 12, 2016 |

SAP:s nya CRM-lösning i molnet, SAP Cloud for Customer (C4C) är ett verktyg som jag var nyfiken på att testa. Extra intressant för mig i min roll som SAP CRM applikationskonsult.  

Med den här korta bloggserien tänkte jag utforska SAP:s nya CRM satsning genom att testa SAP digital CRM (D4C), C4C:s minsta produkt. Jag har delat upp mitt test i fyra frågeställningar:

  • ”Up and running in minutes” stämmer det verkligen?
  • Vilka Integrationsmöjligheter finns?
  • Hur funkar sälj-, service- och marknadsföringsprocessen?
  • Kan man personalisera och forma efter sin egen verksamhet?

Lite bakgrund 
Med SAP:s lansering av SAP CEC ”Go beyond CRM” (som iofs har pågått några år nu) ska SAP utmana konkurrenter som Salesforce med en ny molnlösning för CRM. SAP CEC innefattar mer än bara en traditionell CRM-lösning. Den har även nya heta verktyg som exempelvis nyinköpta e-handelsapplikationen Hybris och det delvis egenbyggda marknadsföringsverktyget Hybris marketing. Men jag själv är mest intresserade av Cloud for Customer plattformen, C4C. Denna plattformkommer att ersätta den befintliga SAP CRM lösningen.

Som en introduktion för mig själv till SAP:s nya molnbaserade CRM tänkte jag testa SAP Digital CRM (D4C). Detta är en avskalad variant på SAP Cloud for Customer (C4C), men har ändå nyckelfunktionaliteterna som marketing, service, sales med mera.  De stora skillnaderna är att D4C är en stand alone lösning som saknar integrationsmöjligheter till andra system samt att D4C är en out of the box lösning med mycket färre konfigureringsmöjligeheter som riktar sig till mindre team.

Det som känns mest kittlande för mig med den här produkten är att den inriktar sig på säljteam eller mindre företag och är en abonnemangsbaserad molnlösning. Något som kommer göra SAP CRM funktionalitet tillgänglig till en helt ny marknad! Det är spännande.

Läs guiden: Integrating Salesforce and SAP

Så till första frågeställningen, tar det bara några minuter att komma igång? 
Efter att du har beställt D4C får du direkt ett mail med en länk till clienten. Så det är sant att du får tillgång till applikationen på bara några minuter! Men givetvis är det en hel del saker som måste bestämmas innan man kan börja på riktigt. Under inställningar finns det ett antal flikar där du kan konfigurera systemet.

Picture1

Företag 

  • Ska användarna kunna personalisera applikationen?  Ska du lägga in företagets grafik såsom bakgrunds- och huvudradsbild, eller som jag en snygg logga.

Profil 

  • Vilken tidzon och dataformat etc.

Omfattning

  • Vilken funktionalitet behöver jag? Försäljning, Service, marknadsföring eller all funktionalitet? Behöver jag till och med sätta ihop en egen persona?

Användare 

  • Vilka användare har jag? Vilka team har jag?
  • Vilka åtkomstsbegräsningar för de olika objekten ska man ha? Exempelvis kunder, ska en användare kunna ändra en kund som tillhör ett annat team?

Data 

  • Har jag någon data som behöver migreras? Detta kommer jag ta upp i del 2 i denna bloggserie, jag kallar den delen Integration

Användning 

  • Enbart en överblick över hur mycket data som är skapat och som används.

E-post 

  • Vilken domän ska du använda för epost-utskick. SAP rekommenderar att du inte använder din huvuddomän t ex foretag.se. utan att du skapar en subdomän t ex. info.foretag.se. Du behöver även skicka ett ärende till SAP för att aktivera din subdomän eftersom all epost-trafik går genom SAP:s infrastruktur. Du hittar information om hur du ska gå tillväga under hjälp och Marketing.
  • Vilken e-postadress skickas serviceärenden till? Du behöver skapa en regel som vidarebefordrar din epost till SAP:s mailkorg som är kopplad till servicedelen.
  • Har du en företagsmall kring hur servicemail-utskicken ska se ut för din verksamhet?

Social 

  • Har ert företag ett twitterkonto som ska användas? Koppla detta till D4C så skapas serviceärenden för alla twitterinlägg kopplade till kontot och du kan även besvara dessa via D4C.

Nedläsningar 

  • Här kan du ladda ner add-ins och appar för mobila enheter.

Prognoser 

  • Inställningar för prognoser.

Efter man har gjort dessa inställningar är applikationen redo att användas, men ett tips innan du börjar är att undersöka om du behöver anpassa applikationen mer. Exempelvis, täcker fälten som finns för objekten din verksamhet? Du kanske behöver skapa nya fält för att täcka din kundspecifika data. Läs mer om detta i senare delar i denna bloggserie (del 2 och 3).

SAP digital CRM tror jag är ett verktyg som kan skapa affärsvärde för dig, ditt team och er verksamhet. Eller varför inte använda den som en POC i ditt företag för att se om C4C är er väg att gå. D4C kan uppgraderas till C4C utan behov av datamigrering.

Testa själv på SAP!

Kontakta oss på hej@stretch.se om du vill ha fler tips på vägen. Missa inte kommande tre delar i denna serie!

Läs också

Nya tider ger nya vanor, vi har samlat hela vår grupp på en ny tillfällig sida. Till sidan