Våra insikter från Talend Connect 2019

Business Intelligence, ej kategoriserat | oktober 18, 2019 |

Vi på Stretch tar med oss många tankar och intryck från årets Talend Connect 2019 – där kunder och partners i Europa samlas och utbyter erfarenheter. Här lyfter vi några av de mest intressanta reflektionerna från träffen.

Talend Connect är ett återkommande event kring datadriven affärsutveckling med fokus på molnet och integration av big data. Här möts experter och thought leaders från ett flertal olika branscher för att dela med sig av tips, strategier och verktyg för att hjälpa varandra framåt i datarevolutionen på bästa sätt.

En intressant diskussion från träffen handlade om den mätbara effekten som visar att datadrivna företag i snitt skulle växa 30% fortare än genomsnittet. Ett annat exempel är företaget som på kort tid gått från att ligga i botten av kundnöjdhet i sin bransch nu leder de årliga mätningarna genom att systematiskt förstå och förbättra kundupplevelsen.

Vi intresserade oss också för läkemedelsbolaget som kortar tiden från att de första kliniska studierna påbörjas till dess att produkten är ute och allmänt tillgänglig med 1 månad. En månad kan eventuellt tyckas lite i sammanhanget, men om många tusen patienter kan få sin behandling påbörjad så mycket tidigare blir det en enorm skillnad för målgruppen. Och aktieägarna klagar inte!

Affären i fokus före tekniken

Den gemensamma nämnaren är att alla dessa organisationer först tar en rejäl funderare på vilken effekt i affärerna målet är, innan tekniken hamnar i fokus.

Detta är klokt, med tanke på att de tekniska möjliggörarna växer lanvinartat – oavsett bransch eller industri. Det finns en teknisk lösning på det mesta, vilket innebär att det inte är här begränsningarna ligger längre när det kommer till datadriven affärsutveckling. Den ena fiffigare produkten eller tjänsten efter den andra dyker upp som svampar ur jorden – och det som igår blott var ett experiment används nu varje dag av globala organisationer i affärskritiska processer.

En uppsjö av system och verktyg – hur väljer vi?

Hur gör man då för att hitta rätt i denna djungel av tjänster och komponenter för cloud, on-premise, hybrid, ETL, big data preparation, data governance, strukturerade och ostrukturerade lagringsmetoder, machine learning, predictive analytics och visualisation?

För att göra det (kanske överdrivet) enkelt:

  1. Hitta ett område du verkligen vill förbättra och uttryck detta i verksamhetstermer.
  2. Tänk bara slutkund. Det finns inga ”interna kunder”.
  3. Prova! Nästan alla dagens tekniker finns att tillgå som ”pay as you go” – funkar det inte är det alltså bara att säga upp prenumerationen till nästa månad.

Verksamhetens stöd behövs

I verkligheten är det givetvis inte lika enkelt som beskrivet ovan. Utrymmet i kalendern samt en organisation och kultur som stödjer innovation behövs ju också för att lyckas ställa dina kunders (eller ännu hellre branschens) värld på ända. Men det är i varje fall inte avsaknad av tekniska möjligheter som sätter begränsningarna.

Med lång erfarenhet av framgångsrika Business Intelligence-projekt har vi på Stretch ett flertal kunniga Talend-konsulter som hjälper dig implementera lösningarna du behöver för att utveckla affärer med hjälp av data i din organisation.

Vill du veta mer om spännande effekter av data som möjliggörare att utveckla affärer och verksamheter? Tveka inte att höra av dig!

Läs också

Affärsvärde, Business Analysis, Change Management, Process Mining, Verksamhetsstyrning

Actionable insights