User eXperience by Stretch – Butiksappen som ger mer tid för kunderna

Dela inlägget

Case Stretch Evolve

User eXperience by Stretch – Butiksappen som ger mer tid för kunderna

Bergendahls är Sveriges fjärde största dagligvaruaktör med över 4000 anställda och varumärken som City Gross, MatÖppet och Den Svenska Matrebellen.

En av de aktiviteter som tar mest tid i en matvarubutik är att se till att det alltid finns tillräckligt med varor på hyllorna. När hyllor gapar tomma påverkar det direkt lönsamheten samtidigt som det riskerar att skapa irritation hos kunderna.

Bergendahls vände sig därför till Stretch för att utveckla en lösning som ger medarbetarna i butiken all viktig information i rätt tid och på rätt ställe, d v s vid butikshyllan. Målet var att förenkla för personalen att göra sina beställningar direkt ute i butiken med några enkla knapptryck, kunna se saldo i butik och med en gång få svar på när varorna finns tillgängliga. Detta som ett komplement till de varor som inte hanteras av automatisk varupåfyllnad.

Projektet började med en ren observationsstudie ute i butiken där Stretch tittade på hur det fungerar idag – men också hur det inte fungerar. Den viktigaste insikten var att det ofta var omständligt och blev fel eftersom beställningar inte kunde kopplas till något artikelregister. Det gjorde att personalen bland annat fick ödsla tid på att ringa till kundtjänst istället för att finnas till hands för kunderna.

Den nya butiksappen – som är byggd på ett modernt gränssnitt i Fiori UX med Neptune DX platform – har tagits emot med öppna armar ute i butikerna. Redan efter 2 månader gjordes 86% av alla beställningar via appen direkt mot Bergendahls centrallager och man även börjat titta på att ta fram en app för att underlätta för alla leverantörer.

“Den här lösningen spar massor av tid i butik och på kundtjänst. Det här kommer att förhindra många felaktiga beställningar, genom att direkt kunna göra en kontroll.” Mats Karlsson, Butikschef på City Gross Hässleholm

Det positiva samarbetet med Stretch och deras goda affärsförståelse har varit en framgångsfaktor. Tillsammans kunde snabbt få ut en första version av Appen som direkt gav affärsvärde och sedan kontinuerligt förädlats och förbättrats. Vi ser redan nya intressanta användningsområden för plattformen som vi kan realisera tillsammans” – Magnus Adler, CIO Bergendahls Food.