MDM

Masterdata – Hur svårt kan det vara?

Jag har arbetet med masterdata i många år nu och under dessa år har jag vid upprepade tillfällen fått följande tre frågor:

  1. Vad är masterdata?
  2. Hur svårt kan det vara?
  3. Behövs det verkligen så många anställda för att hantera masterdata?

Efter att ha försökt besvara dessa frågor om och om igen har jag till slut förstått att det inte finns några enkla svar. Masterdata måste upplevas för att förstås! Masterdata är mer än bara ren data. Det är fundamentet som får företag att fungera på ett bra sätt. Masterdata är ofta ett känsligt ämne förknippat med mycket internpolitisk. Inte så konstigt eftersom det berör i princip hela organisationen. Arbetet med masterdata kan då vara svårt ibland med tanke på att alla intressenter har olika mål och syften. Många olika sanningar och agendor.

Det är inte alltid känt för hela organisationen att det faktiskt finns en masterdata-grupp någonstans i organisationen. En grupp som ofta får ta emot kritik när något blivit fel i informationen. Men när allt fungerar som det ska är det däremot ingen som ger beröm till den hjälten som gjort detta möjligt.

Masterdata – att hålla rent i informationen

Masterdata handlar i många fall om ren ”Gate Keeping”, alltså säkerställande av att RÄTT data kommer in på RÄTT plats. Själva ägandet av informationen ligger ofta på andra ställen i organisationen, men insatsen att städa och hålla rent ligger på hjältarna i masterdata-gruppen. Det glömmer vi många gånger.

Av erfarenhet vill jag påstå att de tre vanligaste problemen kring hanteringen av masterdata är:

  • Dålig kvalitet i masterdatan
  • Inget mandat
  • Brister i olika processer inom organisationen

Täpper man till dessa tre problem har man faktiskt kommit en bra bit på vägen. Kvalitet är A och O i Master Data Management och oftast är det här skon klämmer. För att förbättra kvaliteten bör man först och främst ta kontroll och centralisera hanteringen. Då är det extra viktigt att ha chefer med ett driv. Personer som kan visa ledningen/sponsorer värdet av god kvalitet gällande masterdata. Vinner man den fighten, ja då vinner man också mandat! Att förbättra sina processer gör man kontinuerligt under resans gång. Vi får inte glömma att masterdata kräver underhåll samt tydliga kort- och långsiktiga mål för utvecklingen. I slutändan är det effektivitet man vill uppnå som organisation!

Avslutningsvis, har vi fått svar på frågorna ovan kring masterdata? Nja, inte riktigt. Så enkelt är det ju inte, men intresset för masterdata har nog väckts hoppas jag! Vill du veta mer, tveka inte att kontakta oss på hej@stretch.se.

Nyfiken på att läsa mer om masterdata? Kolla in det här!

Dela inlägget