Egentligen är det alldeles förfärligt, här ser man fram emot en trevlig och intensiv (men kort) jul och så stoppas det in en 16 månaders unge till paketöppningen. Ja då förlorar man topplatsen i ”vem som får flest julklappar”. Direkt, obönhörligen och jag kommer nog inte få tillbaka den platsen inom en överskådlig framtid. Precis som Tyko Jonsson så höll jag på att kvävas av julilska.
Nånstans efter ilska kommer bitterhet och därefter kommer stadier som nog går att bearbeta så att man kommer vidare.
Inom verksamhetsarkitektur så inleds arbetet av en intressentanalys, analysen syftar till att hitta alla viktiga intressenter i projektets ”ekosystem”. Intressenter är inte nödvändigtvis höga chefer eller personer med fina titlar utan kan mycket väl vara individer som har ett informellt inflytande. Individer som känner nån som är något eller som alla lyssnar på för den individen är insatt i ämnet.
Genom att kartlägga personer som har mycket att ”vinna” eller ”förlora” på en förändring och hur de ställer sig till förändringen ger många ledtrådar om hur kommunikationen skall anpassas för att vinna över dessa individer. För har de inflytande och är emot så kan de allvarligen hota projektets förmåga.
Inom arkitektur pratar man ofta om vypunkt och vy, vypunkt är ju där du står, vyn är det du ser. Man skall inte tro att alla intressenter har samma vypunkt och därmed ser man inte saker på samma sätt som vi gör. Att förstå detta är A och O för att kunna förstå intressenten och anpassa budskapet eller rentutav finna en alternativ strategi.
I ett projekt fann vi en hel drös med ”fiender” som vi insåg att dessa får vi inte över med en kommunikation. Men deras chef låg inom räckhåll. Vips så gick projektet från att vara en ”blind i ett minfält” till att veta exakt vart hindrena fanns och hur de skulle hanteras.
Hur hanterar ni komplexa scenarier med intressenter? Vilka ramverk använder ni för att klassificera intressenter och deras inflytande?
Nästa år till jul reser jag bort, jag kan ju inte vara arg i ett år till.