CRM, Teknik, Affärssystem

SAP Digital CRM: Personalisera och anpassa – del 3

Att du ska kunna personalisera din applikation för användaren är ett måste idag för att applikationen inte ska kännas ”out of date”.  I SAP Digital CRM, D4C, finns såklart möjligheten att personanpassa och konfigurera applikationen för att passa dig, dina användare och verksamhet.

Personalisera CRM

Anpassningsmöjligheterna är uppdelade i två olika delar:

Personanpassa för användare

  • Dölja fält
  • Lägga till fält
  • Lägga till kolumner i tabeller
  • Ändra bakgrundsbild
  • Ändra layout med drag and drop

Anpassa för administratör

  • Dölja fält
  • Lägga till fält
  • Lägga till kolumner i tabeller
  • Skapa fält
  • Ändra egenskaper för fält

En användares ändringar påverkar enbart den enskilde användaren. Ändringar som en administratör genomför påverkar alla användare. En administratör kan även välja att avaktivera möjligheten för användare att dölja, lägga till fält och kolumner i inställningar. Det går dock inte att personalisera apparna för mobila enheter.

Det som jag tycker är riktigt bra är att man kan lägga till egna fält. Man får inte glömma att det här är en out of the box lösning som inriktar sig på team och därmed är väldigt standardiserad. Därför tycker jag det är en styrka hos D4C att man kan lägga till nya fält. De flesta som kommer att använda den här produkten kommer att ha användning av den här möjligheten att anpassa applikation efter sin verksamhetsspecifika behov och data.

Picture2

Picture3

Det går väldigt fort, det är väldigt enkelt och ingen teknisk kunskap behövs för att skapa ett nytt fält. Om man exempelvis vill att fältet ska vara sökbart så måste man även redigera definitionen av fälten och då är det tydligt att D4C är en avskalad variant av Cloud for Customer plattformen, C4C. Det finns många fler anpassningsmöjligheter i C4C som inte är möjliga för D4C. Ett exempel är att det är möjligt att lägga till det nya fältet i en webbtjänst i C4C.

Man kan anpassa applikation genom basic dataåtkomst-regler. Uppdelat på två roller: Manager och Användare. Där kan man styra read/write möjligheterna på tre olika nivåer men behöver man bättre differiering mellan sina användare som t ex en rollhierarki, tycker jag att man ska kolla på att uppgradera till C4C.

Kuriosa om layouten: Om du ändrar din url sträng från … /SAP_UI/HTML5/client… till SAP_BYD_UI/HTML5/newclient så kommer du ändra layouten till SAP:s nya user responsive UI Fiori. Detta kom i en release förra året för C4C. Dock rekommenderar SAP att man fortfarande använder standard HTML5 UI gränssnittet då det nya UI-gränssnittet inte stödjer alla funktioner ännu. Men intressant att se och testa Fiori och det är tydligt att det är vägen alla SAP:s UI ska gå.

Picture4

I nästa blogginlägg, del 4 i min serie tänker jag titta närmare på sälj-, service- och marknadsföringsprocesserna. Spännande tycker jag!

Nyfiken på mer? Kolla in Stretchbloggen där du kan läsa del 1 och 2 i denna serie samt många andra inspirerande inlägg inom bland annat CRM. Eller kontakta oss på hej@stretch.se om du vill ha fler tips på vägen.

Dela inlägget