CRM, Salesforce

Slagen av en dansk på mållinjen

Först i Sverige med certifieringen Salesforce CPQ Specialist. Bara en dansk kollega hann före mig annars hade jag varit först i Norden.

Jag heter Jonatan och jobbar som affärsanalytiker och implementerar Salesforce CPQ på ett större svenskt bolag inom data och analys. Det är det första projektet i sitt slag i Sverige som använder sig av Salesforce nu egna CPQ och vårt uppdrag är att skapa en ny säljprocess med Salesforce lösning som grund. Vi flyttar över alla produkter med regelverk för konfigurering, prissättning, rabatter och avtal. Med hjälp av det nya tillägget kommer vem som helst inom bolaget kunna sätta ihop ett produkterbjudande om och när det behövs.

Salesforce CPQ Specialist

Sedan 2016 är Salesforce CPQ en del av Salesforce plattform för kundrelationshantering och de har sedan dess jobbat på att erbjuda ett sätt att visa sin kunskap kring deras Salesforce CPQ lösning genom ett nytt certifikat. Så när det äntligen blev tillgängligt i början av året så gjorde jag ett försök så fort jag hade möjligheten. Jag tror att en dansk kollega hann före mig och knep första platsen i Norden. Jag är stolt, den första i Sverige som har tagit den här certifieringen.

Lätt att göra rätt

Det känns väldigt bra att kunna visa på denna kunskap eftersom CPQ är ett väldigt viktigt område inom säljprocessen som lätt kan bli överskuggat men som bidrar med oerhörda fördelar om man gör det på rätt sätt. Företaget och medarbetarna sparar tid, säljer mer och säljer rätt. Det är speciellt tre lag som drar fördelar av den här systemlösningen och det är säljteamen, leveransavdelningen och bolagsjuristerna. Det blir som man brukar säga ”lätt att göra rätt” när du kan knyta kunder, produkter, priser, rabatter, lagar och regler till ett och samma gemensamt system.

Mer om Salesforce CPQ kan du läsa i vår guide, som du laddar ner här.

Dela inlägget