Salesforce

Bättre samarbete och smartare kampanjer med nya Salesforce Marketing Cloud Advanced

Nu händer det äntligen, Marketing Cloud införlivas i Salesforce core plattform och får två nya versioner, Marketing Cloud Growth och Marketing Cloud Advanced. I den här artikeln berättar jag varför detta är en enorm nyhet för alla marknadsförare och vad det faktiskt innebär för organisationer som använder Salesforce som CRM system.

Marketing Cloud är idag världens största marketing automation plattform. Samtidigt är den en salig mix av olika verktyg som löpande köpts upp och integrerats av Salesforce ända sedan lanseringen för mer än tio år sedan. Gränssnittet skiljer sig från Salesforce core, lösningen är svåröverskådlig och kräver mycket kod och alla som nån gång loggat in vet att användarvänlig inte är det första ordet man tänker på. Av just dessa anledningar har Salesforce länge varit tydliga med att den gamla plattformen, kallad Marketing Cloud Engagement, ska avvecklas och att en helt ny MA lösning kommer byggas direkt på core plattformen med Data Cloud i botten. Om du jobbar med marknadsföring i en organisation som använder Salesforce som CRM är detta utan tvekan en game changer. Här är tre anledningar till varför.

1. Tillgång till data
Eftersom Marketing Cloud Advanced är byggd på Data Cloud har användaren tillgång till all data i Salesforce i realtid. Data Cloud, som i grunden är en Customer Data Platform (CDP) har också över 200 färdigbyggda integrationer till externa system såsom LinkedIn, Google Ads, Meta Ads, Amazon Web Services m.fl. Rent konkret betyder det att varje organisation potentiellt får ett smörgåsbord med relevant data som aktiveras i marknadsföringssyfte utan att behöva bygga egna integrationer eller använda sig av en server med fördröjning.

2. AI 2.0 och nya funktioner
Även om många av verktygen i Marketing Cloud Engagement återfinns i den nya plattformen lanseras en rad nya funktioner, med AI som grädde på moset. Här är några av de viktigaste nyheterna:

  • Segmentation Designer – glöm SQL för att skapa segment. I Data Cloud skapar användare målgrupper manuellt genom drag-and-drop, regelstyrd automation eller prediktiv segmentering genom AI. Målgrupperna hålls aktuella via uppdatering i realtid och kan sedan aktiveras för utskick och personalisering i Content Builder.
  • Flow for marketers – hejdå Automation Studio och Journey Builder. I nya Marketing Cloud Advanced byggs all automation och kundresor upp i samma modul som används inom core, nämligen Flows. Detta gör framförallt att tekniska resurser som idag använder Flows för CRM processer kan nyttjas för att stödja arbetet med marknadsföringen på ett bättre sätt.
  • Tvåvägskommunikation via SMS – denna nya funktion möjliggör tvåvägsdialoger med kontakter via ett enda SMS-nummer. Detta ger ett smidigt alternativ till email för till exempel kundsupport eller i de fall målgruppen föredrar SMS framför andra kontaktvägar. Kommunikationen kan också automatiseras genom Flows i Salesforce där personaliserade svar skickas tillbaka baserat på vad en kund skriver.
  • Web tracking – alla som jobbar med marknadsföring vet att webbdata ofta är en viktig komponent i den övergripande kundresan, och en nyckel för att förstå en individs beteende och behov. Idag krävs kostsamma tredjepartslösningar eller tillägg i Marketing Cloud Engagement för att kunna spåra och använda data från egna webben på kontakterna i Salesforce. Eftersom Marketing Cloud Advanced vilar på Data Cloud ingår denna funktionalitet i grundutbudet och kan användas i kombination med exempelvis CRM data för att stötta säljarnas arbete eller personalisera kampanjer.
  • Agentforce
    Salesforce har övergivit Einstein som symbol för deras AI-drivna verktyg. Agentforce är numera namnet på uppföljaren och det finns en rad funktioner byggda för att underlätta livet för en marknadsförare i nya plattformen. Genom att chatta med Agentforce kan användare skapa hela kampanjer med nyckeltal, personaliserade mejl och SMS baserat på kunddata och även följa upp resultat och ge förslag på hur aktiviteter kan optimeras för ökad effekt.

3. Gynnar samarbete
Den kanske viktigaste skillnaden mellan nya och gamla Marketing Cloud är att den nya versionen för människor närmare varandra. Att team och individer sitter fast i silos är idag ett välkänt problem för de flesta organisationer. Inom marknadsföring är det ofta avståndet mellan sälj och marknad som skapar ineffektiva processer. Genom att Marketing Cloud Advanced ligger som en integrerad del av Salesforce core plattform skapas helt nya möjligheter till tvärfunktionellt samarbete mellan team och hela avdelningar. När alla sitter i samma system, jobbar i samma gränssnitt och följer samma instrumentpaneler så finns helt enkelt bättre förutsättningar för ett gemensamt helhetsperspektiv på verksamheten.

 

Vad är då skillnaden mellan de två versionerna av den nya MA-plattformen? Lite förenklat kan man säga att Marketing Cloud Growth är en light version som passar mindre företag och fokuserar på grundläggande automatisering och kundkommunikation, medan Marketing Cloud Advanced är en mer kraftfull och flexibel lösning med avancerad personalisering, AI-drivna insikter och större integrationsmöjligheter. Båda produkterna utvecklas löpande under 2025 och framåt och ny funktionalitet släpps i samband med varje release som sker tre gånger varje år. Med det sagt så har Salesforce varit tydliga med att Marketing Cloud Engagement kommer finnas kvar och även fortsätta utvecklas under lång tid framöver. Så, vad betyder det för alla organisationer som använder Salesforce core och kanske också Marketing Cloud Engagement idag? Svaret är att det beror på vilket läge man befinner sig i och vilka behov man söker lösa med en MA-plattform.

Vårt erbjudande

Behöver din organisation strategisk eller teknisk hjälp mer er marknadsföring?
Idag har vi inom Stretchgruppen två av Skandinaviens snabbast växande företag på Salesforce-marknaden. Vi är +50 medarbetare med mer än 250 certifieringar och är specialiserade inom Marketing Cloud och Account Engagement (f.d. Pardot). Med lång erfarenhet från Service Cloud och Sales Cloud vet vi hur ni kan nyttja plattformarna för att maximera effekten i Marketing Cloud. Vi hjälper våra kunder från rådgivning till vidareutveckling efter implementerad lösning.

Kort om mig
Jag heter Samuel Ellemark och är Marketing Team Lead och projektledare på Stretch Customer. Som specialist inom marketing automation med huvudfokus på Salesforce Marketing Cloud hjälper jag och mitt team dagligen kunder att omsätta mål till aktiviteter i plattformen som skapar ett tydligt affärsvärde. Vi driver implementationsprojekt med nya kunder och har även längre uppdrag som syftar till att optimera befintliga processer.

Vill du veta mer om vad vi på Stretch Customer kan erbjuda?

Kontakta oss

Dela inlägget