Nyheter

3 – Lilja Hansen Guthu (Knips)

Som en roly-poly toy tar hon Knips ut i världen

Om någon för ett par år sedan hade berättat för Lilja Hansen Guthu att hon idag skulle vara entreprenör och leda ett techföretag ut i stora vida världen hade hon kiknat av skratt. ”Aldrig i livet”, hade hon svarat. Idag driver hon, tillsammans med sin bror David Isak Hansen, norska Knips som på bara två år vuxit från en PowerPoint-skiss till ett företag med 13 anställda och en global expansionsplan.

Fram till 2020 var Lilja en ambitiös ”karriärist” med tydliga mål för sin personliga och yrkesmässiga utveckling och som gillade att arbeta hårt, men inom ramen för ett traditionellt företag. Dessutom hade hon precis fått sitt tredje barn, så en startup fanns överhuvudtaget inte i hennes sinnevärld. I början på 2020 såg dock Lilja, som då var marknadschef på ett fastighetsutvecklingsbolag, och techbrodern David ett hål i marknaden mellan sociala medier och e-postmarknadsföring. Idén var för bra för att inte göra något åt. Då David precis hade lämnat en tidigare startup bakom sig och var redo för att starta något nytt, tog också Lilja steget för att bygga Knips tillsammans med sin bror.

Inom loppet av några få månader gick Lilja från ett tryggt jobb och endast en idéskiss i handen till en färdig applikation, utvecklad av David och några av Knips medarbetare, och ett följe av investerare. Senast har till exempel Schibsted Ventures gått in som delägare och finansiär.

Knips applikation och plattform är ett slags engagemangsverktyg. Detta ger företag möjlighet att kommunicera på ett modernt sätt med sina leads genom ett integrerat och personligt flöde på sin egen hemsida. Tanken är att ersätta det traditionella nyhetsbrevet med ett nyhetsflöde på hemsidan som ger företagen träffsäker räckvidd via e-post och sms, och bättre insikt om sina potentiella kunders intressen, behov och beteenden. På detta sätt kan företagen skapa bättre innehåll, erbjudanden och aktiviteter som engagerar och konverterar leads till kunder.

– Det fanns och finns fortfarande ingen annan lösning på marknaden som gör exakt det som Knips gör. Jag kände att jag inte hade något annat val än att säga upp mig och pröva idén. Det har varit en vild resa, lite i stil med en Iron Man-tävling där man aldrig kommer i mål, men jag är väldigt glad att jag vågade ta klivet och bli entreprenör. Dock hade resan varit omöjlig om inte min fantastiska familj varit så stöttande.

Uthållighet och passion är receptet för framgång

På frågan om vilka entreprenöriella egenskaper som är viktigast för att lyckas svarar Lilja snabbt ”uthållighet”. Utan detta går det inte eftersom vägen fram till målet ofta är lång och krokig med många uppförsbackar och hinder. Hon liknar sig själv vid en så kallad roly-poly-docka som är omöjlig att slå omkull. Blir dockan knockad gungar hon snabbt upp igen med oförminskad entusiasm, dock med ny värdefull erfarenhet i bagaget.

Det måste finnas en stark passion för affärsidén! Samtidig måste man kunna ta kritik på ett konstruktivt sätt och se det som värdefulla förbättringsråd.

På Knips har vi omgett oss med människor i arbetsteamet, hos kunder och investerare som vi litar på och som kan ge oss öppen och ärlig kritik. Till exempel har jag och min bror David en väldigt transparent och ärlig kommunikation, vilket hjälper oss att tillsammans bygga ett ännu starkare erbjudande och företag.

— —

Fakta om Lilja Hansen Guthu

Entreprenörsroll: Grundare av och VD för Knips.
Ålder: 37 år.
Bor: I Fredrikstad, en timme utanför Oslo.
Entreprenörstips: ”Skaffa dig en kompanjon att dela bördan och glädjen med, som kompletterar dig och som du kan vara fullständigt transparent och öppen med.”

Knips

Kudos by Stretch

Dela inlägget