Med Googles och Yahoos avregistreringslänk som infördes under 2024 styr mottagarna själva vad de vill få i sin inbox. Utan rätt inställningar kan kunder avregistreras och bli omöjliga att nå i framtiden. Vet du vad de nya förändringarna innebär för er organisation?
E-postkommunikation kan vara ett kraftfullt verktyg, men det kräver en balans mellan effektivitet och efterlevnad av regler. Som avsändare har det alltid varit viktigt att vara noggrann och strategisk vid varje utskick för att inte tappa mottagarens förtroende och i värsta fall också möjligheten att nå dem i framtiden. Men de nya uppdateringarna hos de stora teknikjättarna förändrar nu spelreglerna helt.

Den rödmarkerade länken i toppen av bilden är ett exempel på hur det ser ut för mottagaren. Länken ger en smidig väg för mottagare att avregistrera sig från oönskade utskick.
Avanmälan bara ett klick bort
Googles och Yahoos så kallade avregistreringslänk som infördes förra året är en nyhet som placerar kontrollen direkt i mottagarens händer. Denna funktion aktiveras genom att avsändaren inkluderar en List-Unsubscribe-header, som kan innehålla antingen en e-postadress eller en webblänk för avregistrering. Detta är en snabb och enkel process som gynnar både mottagare och avsändare. Mottagaren slipper leta efter en dold länk längst ner i mejlet, medan avsändaren minskar risken för att bli markerad som spam. Det är inte bara en fråga om användarvänlighet utan också att uppfylla lagstadgade krav och upprätthålla god leveransfrekvens.
Världens största marketing automation plattform, Salesforce Marketing Cloud inkluderar numera alltid en List-Unsubscribe-header som ligger dold i koden i bakgrunden i alla e-postutskick, vare sig du som avsändare vill det eller inte. Om en avsändare inte tar hänsyn till detta, riskerar den att tappa direktkontakten med många kunder. Systemet kommer helt enkelt att blockera utgående e-post för att mottagarna har avregistrerat via denna nya funktion.
Publication Lists är lösningen
Marketing Cloud hanterar mottagarnas preferenser genom så kallade Publication Lists. Dessa listor fungerar som en avgörande mekanism för att segmentera och hantera olika typer av kommunikation. Om en mottagare avregistrerar sig från en specifik Publication List, påverkar det endast just den typen av e-post, till exempel nyhetsbrev eller kampanjer. Skickas ett e-postmeddelande utan att knytas till en Publication List riskerar mottagaren istället oavsiktligt att bli avregistrerad i All Subscribers-listan. Detta betyder alltså att systemet automatiskt blockerar alla e-postmeddelanden som du försöker skicka, oavsett om du använder en Publication List. Det kan också leda till stora problem för de flesta organisationer och i slutändan innebära att kundrelationen förloras permanent.
För de som använder Salesforce
Många organisationer som använder Sales Cloud som CRM nyttjar det också för att skapa segment och mottagargrupper för e-postutskick. I dessa fall är det också av stor vikt att Marketing Cloud skickar tillbaka information om vilka som avregistrerat sig i en Publication List. Utan denna återkoppling kan det leda till missförstånd i Sales Cloud, där det verkar som att mejl skickas, trots att mottagaren avregistrerat sig. För att systemen ska kunna prata med varandra behöver man bygga ett flöde med bland annat JavaScript, dedikerade data extensions, Automation Studio och slutligen en kundresa i Journey Builder. Detta säkerställer att både Sales och Marketing Cloud håller sig synkroniserade och korrekta.
Samarbetet mellan Unsubscribe-länken och Publication Lists blir en optimal strategi för att balansera mottagarens kontroll med avsändarens möjlighet att nå fram. Det handlar i grunden om att bygga förtroende och långsiktiga relationer med kunder och andra intressenter. För att lyckas måste avsändare vara ytterst noggranna med hur de skickar sina mejl och alltid se till att respektera mottagarens preferenser. Ett misslyckande kan leda till såväl förlorade affärer som skadad trovärdighet. Detta är en påminnelse om att e-postkommunikation inte är en envägsgata, utan en dialog som kräver respekt och precision.
Vi hjälper dig
Har din organisation kunder som ligger som Unsubscribed i All Subscribers i Marketing Cloud? Det kan vara ett tecken på att ert system är felkonfigurerat. Hör av dig så kikar vi på hur vi kan hjälpa er!
Läs mer om hur du kan använda Publication List här Nyckeln till avregistrering i Marketing Cloud – Stretch