Case

Förbättrade kundupplevelser

Familjeföretaget Spendrups Bryggeri är ledande i Sverige och står för en tredjedel av den svenska ölmarknaden. Företaget drivs idag av den fjärde generationens familjemedlemmar och producerar dryck för välkända varumärken som Norrlands Guld, Mariestads, Heineken och Loka bland andra.

Grunden för vår utveckling är kundens upplevelse av oss

En bra kundupplevelse för Spendrups innebär proaktiv och effektiv service där kunden snabbt får hjälp med sitt ärende oavsett vem han eller hon pratar med hos leverantören.

Bakgrund och utmaningar

Spendrups ville erbjuda sina kunder bättre service och samtidigt effektivisera sina interna verksamhetsprocesser. De ville samla grundläggande kundinformation i ett och samma system och minska manuellt arbete i form av e-post och telefonsamtal. För bästa möjliga kundservice var det viktigt för Spendrups att i det gemensamma systemet kunna få en enkel översikt kring vem kunden varit i kontakt med tidigare samt vilken information som kunden har fått. Denna översikt skulle även vara till stöd för medarbetarna, som då skulle få möjlighet att förbättra och effektivisera det interna samarbetet.

Genomförande och lösning

Stretch Customer fick i uppdrag att tillsammans med Spendrups utveckla en framtidssäkrad och modern CRM-lösning som på ett enkelt och effektivt sätt skulle stödja Spendrups behov. Stretch fick rollen som samarbetspartner till Spendrups efter en lång och noggrann upphandlingsprocess.

Efter att krav specificerats och prioriterats utifrån affärsvärde för kunden, lades fokus på fördjupning inom verksamhetens processer för att kunna skapa optimerade flöden i Salesforce. Arbetet bedrevs iterativt där Spendrups projektgrupp kontinuerligt fick möjlighet att testa lösningen.

Den nya CRM-lösningen – byggd i Salesforce Service Cloud – har inte bara gett Spendrups medarbetare en bättre kundöversikt och möjlighet till effektivare processer. Lösningen har också bidragit till nöjdare medarbetare och bättre samarbete mellan verksamhetens avdelningar.

Stretch har haft ett genomtänkt arbetssätt och de har med en proffsig och ödmjuk framtoning hjälpt oss att se vilka verkliga behov vi har haft och hur vi kan förbättra både arbetsprocesser och användarnas upplevelse av Salesforce – Fredrika Frisk, projektledare, Spendrups Bryggeri AB

– Salesforce var väldigt enkelt att implementera, det upplevdes lätt och medarbetarna var mycket nöjda från start. Systemet har lett till ett bättre samarbete mellan avdelningar, man tycker det är kul att arbeta i Salesforce – Jenny Hagström, administrativ chef kundservice och dryckesteknik, Spendrups Bryggeri AB

Vi på Stretch är otroligt stolta över vårt samarbete med Spendrups och att vi får vara med och skapa de bästa förutsättningarna för deras vidare tillväxt och kundnöjdhet!

 

Stretch Customer

Dela inlägget