Change Management, Affärsvärde

En halvdag med affärsvärde

På Stretch har vi bestämt oss för att vi ska bli bäst på affärsvärde. Vi har massor att lära och göra tillsammans med våra kunder innan vi är där. Och en sak vet vi. Det gäller att ta små steg.

Ett av våra första små steg var att höra med våra kunder om vad de tänker och tycker om det här med att bli bäst på affärsvärde. Är det relevant? Vi bjöd därför in dem till en halvdag för att på ett prestigelöst sätt och med öppna sinnen diskutera och resonera. Målet var att alla som kom skulle åka hem med minst två konkreta tankar på vad de kan göra för att skapa mer affärsvärde varje dag.

Det första vi gav oss på var att försöka få koll på själva begreppet affärsvärde. Vad är det egentligen? Vår tro är att alla givetvis vill använda affärsvärde för att fatta beslut, men utmaningen är att vi ännu inte har hittat ett tillräckligt bra sätt. Det är då vi hittar andra saker att jämföra, såsom tid, funktion och implementeringskostnad.

För att konkretisera affärsvärde valde vi denna dag att utgå från ett synsätt som kallas Cost of Delay. Det bygger på att vi mäter hur mycket vi skulle spara eller tjäna om vi hade en lösning på plats idag. Vilka skulle effekterna bli och vilka värden i kronor skulle de ge oss per vecka eller månad?  Omvänt kan det formuleras som vad det kostar oss per vecka eller månad att vi inte redan har implementerat idé x, till exempel en online-butik? Det här tankesättet driver ner ledtid från idé till utveckling samt ger ett fokus på att implementera rätt saker – det vill säga saker med hög Cost of Delay.

En annan fråga vi ville lyfta var hur man som IT-organisation närmar sig kundens och marknadens förväntningar på innovativa appar samtidigt som vi ska hålla ordning på våra tunga transaktionssystem? Gartner hävdar att 70% av IT-organisationerna innan 2019 kommer att ha implementerat någon form av bimodal. En ninja för de snabba leveranserna och en samuraj för att på ett tryggt och strukturerat sätt lösa de grundläggande arbetsuppgifterna.

Dagen gick fort! Några workshops och fantastiska diskussioner senare stod vi medan solen gick ner kvar utomhus och lyssnade på hur det är att driva ett agilt pilotprojekt i en traditionell omgivning. Samtidigt började vi som arrangerat dagen givetvis fundera på hur det här hade gått. Vi var rörande överens om att JA, det här med att vi ska bli bäst på affärsvärde är relevant för kunder och JA det finns massor att göra! Så vi åkte hem med ännu mer energi och en ännu starkare övertygelse för att ta nästa steg.

Vilka är dina första små steg mot affärsvärde? Vill du vara med på vår nästa dag i samma anda? Hör av dig till oss hej@stretch.se

Nyfiken på mer inspiration kring hur vi tror att ni bäst tar små steg och maximerar affärsvärdet? Ladda ner vår E-bok nedan!

[HS-Sma-steg-till-affarsvarde]

Dela inlägget