Affärsvärde, Projektledning

Gör som jag tänker, inte som jag skriver

Varför har du köpt skaldjur? Jag skrev ju att du skulle fixa fredagsmys, det fattar väl alla att det är tacos! Eeehhh…du skrev inte det så jag tolkade det som att jag fick fixa något själv…att det inte var så noga…tydligen fel av mig…

Förmodligen har någon mer än jag varit med om detta. Vi säger eller skriver en sak och är helt övertygade om att mottagaren förstår oss. Vi är ju så tydliga i vår kravspecifikation, i vår kommunikation och då kan det väl ändå inte gå fel. Vår dokumentation och vår kravbild är klockren (i MITT huvud). Ändå blir det inte som vi hade tänkt oss….hur kommer det sig? Är mottagarna inte läskunniga? Är de slarviga? Är de dumma? Vill de rent av förstöra för mig?

Nej! Mottagaren är högst troligen både läskunnig och vill väl, men vår dokumentation har lämnat utrymme för egna tolkningar. Så de gör sitt bästa för att tolka och gör då som vi skriver, inte som vi tänker. Inte alls konstigt om vi reflekterar över det en stund. Eller? Lämnar vi utrymme för tolkning ska vi vara beredda på varianter av lösningar.

Utrymme för tolkningar är inte fel i sig, men då kan du inte förvänta dig att alla tolkar på samma sätt som du. Det som är ”fredagsmys” i ditt huvud behöver inte per automatik vara samma i mottagarens huvud. Du kanske anser att det är vedertaget och onödigt att skriva eller säga att du menas tacos, men i samma sekund som du antar att något är tydligt och utelämnar informationen öppnar du också upp för tolkningar och egna lösningar. Vill du inte ha det får du vara tydlig och skriva det du tänker. Eller kanske ännu bättre….prata med mottagaren och ha en kontinuerlig och nära dialog. Det är både roligare och lättare att förstå varandra när vi pratar och resonerar ihop.

Läs guiden: Learning Is a Business Critical Investment

Kravspecifikationer och dokument skulle lätt bli väldigt långa och stela om vi ska specificera allt vi tänker oss, täcka alla eventuella hål. Så våga prata med varandra istället! Hur många gånger har det hänt att du läst något och tänkt, värst vad surt det där var…men när du istället pratar med personen så infinner sig en ”jaha…var det så du menade”-känsla och personen var plötsligt inte alls så jobbig som du först tyckte.

I verkligheten ska vi ofta leverera projekt och uppdrag gemensamt och en nära dialog kommer alltid att vara överlägsen avtal och dokumentation. Att träffas och skissa ihop, prata om förslagen och alternativa vägar kommer alltid att skapa mer affärsvärde än att teckna stela avtal. Jag säger absolut inte att avtal och specifikationer är dåliga, inte alls. Dokumentation är bra, men en nära dialog är SÅ mycket bättre!

Nyfiken på mer? Kolla in vår E-bok Små steg till affärsvärde.

Dela inlägget