Affärsvärde, Projektledning

Mät rätt, inte mycket

Under många av mina workshops kring målstyrning och verksamhetsplanering har jag frågat ledningsgrupper och medarbetare ute i organisationerna om de har för många mätetal (nyckeltal). 9 av 10 gånger börjar gruppen skratta lite och vrida på sig en aning.

Varför är det så? En organisation ska väl ha de mätetal som behövs och inga fler. Det är väl onödigt att ha mätetal som inte används eller inte mäter rätt saker. Det kan väl inte vara så svårt. Eller?

Jo, det är faktiskt betydligt svårare än så för det handlar ju om att veta VAD man ska mäta för att få träffsäkra mätetal och det handlar om att vara konsekvent och ihärdig för att se effekterna på lång sikt istället för att lägga till nya mätetal och DET verkar vara väldigt svårt.

Allt ska ske här och nu…helst igår och det är lättare att ta fram ett nytt mätetal än att tänka till, inventera, utvärdera och rensa i floran av mätetal som finns i organisationen. Det leder till att floran av mätetal bara växer och växer…och växer…

Att mäta rätt saker är otroligt viktigt, men det är också svårt. För det kräver att ni sätter er ner och tänker efter VAD ni vill mäta, HUR och VARFÖR. Det kräver också att ni vet hur länge ni ska mäta samma sak, för mätetal ska helst inte bytas ut för ofta, då kan ni inte se de långsiktiga effekterna.

3 enkla tips för att mäta rätt istället för mycket:

  • Ställ er frågan: är vi bra, är vi eniga om VAD som är bra?
  • Vilka intressenter har vi? Vilka är intresserade av våra produkter och tjänster, vår output.
  • Vilka krav har våra intressenter på vår verksamhet eller på våra tjänster/produkter?

När du vet kraven som ställs på din verksamhet, då är det ganska enkelt att hitta vad ni ska mäta eller hur?

Nyfiken på mer om målstyrning?

Hur svårt kan det vara?

Dela inlägget