Change Management, Affärsvärde

One size fits all?

Att arbeta med visioner, strategier och mål är inget nytt. Det gör de flesta organisationer. Mer eller mindre bra och effektivt, men alla HAR ändå visioner och mål (hoppas jag). Vi vill uppnå något med vår verksamhet, vi har en dröm och förhoppningsvis har vi någon form av strategi för att nå målen, en plan för att förhindra tidsfördriv.

Men har du sett över målen, visionen, aktiviteterna eller planen på sistone? Är det hyllvärmare, tomma fraser, eller något er organisation arbetar med hela tiden, varje dag? Hur menar du nu tänker många…. Mål och visioner ska ju vara långsiktiga, man kan väl inte formulera om dessa hela tiden? Nej helt rätt…det bör man inte, men att se över och stretcha sina planer och mål är inte nödvändigtvis samma sak som att helt ändra och börja om. Att ha mål som verkligen träffar kundernas krav på er verksamhet är betydligt svårare att formulera och leva efter än klyschor om kvalitet och andra utnötta ord.

Det är lite som med träning….vi behöver underhålla och överraska muskler och hjärtat….vi behöver hitta nya vägar för att ”lura kroppen” till högre prestation….vi behöver tänka utanför vår bekväma box och våga förändra och utmana för att nå bättre resultat. Kroppen och människan är lat. Vi vänjer oss lätt vid en aktivitet och även om all träning är bra träning så måste vi förändra OM vi vill uppnå ett annat resultat.

Samma gäller organisationens planer, mål, aktiviteter och ibland även visionen. Vi behöver underhålla och utmana. Omvärlden förändras och det ganska snabbt. Vi måste våga förändras med vår omvärld och vara flexibla. Vi måste implementera våra mål och strategiska planer i det dagliga arbetet och visa den röda tråden, det vill säga visa hur det dagliga arbetet leder till att vision och mål nås. För att vi ska nå dit måste vi inse att det inte finns en metod som passar alla. Det finns inget ”one size fits all”….det finns ingen träningsmetod som garanterat passar alla hur ”inne” och het den än är. Vi måste testa olika metoder, våga utmana och ta russinen ur kakan och vara ihärdig. Modeller, metoder och verktyg är suveräna OM de används rätt och OM du vet vad du vill med din verksamhet. Först då kan du skruva verktyget så att de passar dig och dina behov….your size fits you perfectly!

Det regnar ute och sommaren är kass enligt de flesta. Gör något kreativt med den. Ta en regnig dag, en kopp kaffe och fundera över dina mål och planer under resten av 2015. Vad vill DU uppnå innan vi slår över till 2016? Skriv av dig, bryt ner och prioritera. Focus on your wildly important goals and make them happen!

Nyfiken på mer om målstyrning?

Wildly important goals

 

Dela inlägget