Nyheter

6 – Vilde Regine Tellnes (Healthy EATS)

Hälsosam mat med litet avtryck gör stort intryck

När Vilde Regine Tellnes var 16 år åkte hon till USA för ett utbytesår på high school. Mötet med landet ”där allting finns” var överväldigande för Vilde som vuxit upp i en mindre förort till Bergen i Norge. Vilde inspirerades av det stora utbudet av tjänster, produkter och affärsidéer som drömmarnas land kunde erbjuda. Ett affärskoncept som verkligen fångade hennes intresse var Starbucks. Som ett led i en av kurserna på skolan byggde Vilde ett business case med målsättningen att lansera Starbucks i Norge. När hon sedan återvände till hemlandet var siktet inställt på att realisera idén, men någon annan hann före och drömmen sprack.

Som tur är bromsade inte motgången Vildes planer på att förbättra världen. Hon borstade av sig nederlaget, avslutade sina gymnasiestudier och återvände till Kalifornien för både studier och jobb. Bland annat arbetade hon som affärsutvecklare på ett startupföretag inom cybersäkerhet i Silicon Valley. En dag, när Vilde skulle äta lunch, upptäckte hon en nystartad restaurangkedja som hette Sweet Green där kön ringlade sig lång. Kedjan gjorde fantastiska sallader, men uppenbarligen saknade de en viktig pusselbit: effektiv distribution.

Insikten fick igång Vildes entreprenörslust igen och en ny affärsidé började ta form. Väl hemma i Bergen återupptog hon sina studier vid universitet och en startupskola som heter Early Stage. I denna entreprenörskuvös fick deltagarna i uppgift att gå ut på gatan och fråga människor vilka deras största vardagliga problem är. Majoriteten av Vildes respondenter upplevde att det var svårt att hitta och äta hälsosam lunchmat. Detta gav Vilde omedelbar bekräftelse på att hennes spirande idé om att starta ett nytt affärskoncept inom mat och distribution låg helt rätt i tiden. Sedan gick det undan.

Efter en kort testförsäljningsperiod i en hyrd container, där de salladsbaserade lunchmåltiderna sålde snabbt slut, har Vildes Healthy EATS på bara två år vuxit till ett väl etablerat matkoncept i Norge. En av anledningarna till den snabba tillväxten är att både produktion och distribution outsourcats.

Det har varit en otrolig resa! Vi har byggt företaget från en löst formulerad affärsskiss, utan en krona på fickan, till en väl fungerande operativ verksamhet med 30 distributionsplatser och åtta medarbetare. Konceptet är väldigt skalbart, så nu siktar vi på ännu snabbare expansion, säger Vilde.

Ett helhetskoncept för snabb klimatvänlig hälsa

Healthy EATS erbjuder färska sallader som distribueras direkt till konsument eller via varuautomater utplacerade på företag, organisationer, shoppingcenters och andra centrala platser. Förutom att maten är väldigt näringsrik och god är den också producerad med stor hänsyn till klimatet och miljön, vilket är en starkt bidragande orsak till produktens popularitet.

– Idag räcker det inte med en bra produkt. Allt från råvarornas ursprung till service och sättet verksamheten bedrivs måste vägas in för att tilltala dagens medvetna och kräsna konsumenter. Miljö- och klimatomtanken genomsyrar hela vår verksamhet, liksom ambitionen att förbättra människors hälsa och göra deras vardag bättre. Dessa värderingar är dock inte frammejslade enbart för att skapa en attraktiv produkt. Det är mina högst personliga mål och ambitioner. Jag brinner för att förbättra både miljön och folkhälsan.

Vilde berättar att klimataspekten går så långt hos Healthy EATS att till och med kontoret är inrett med återvunnet trä. Företagets värderingar lockar inte bara till sig kunder och finansiärer. Även talangfulla arbetssökande väljer dem av det skälet.

– Våra medarbetare har valt att arbeta här främst på grund av vår filosofi och värdegrund. De är vana vid högre löner, men vill arbeta med saker som känns meningsfulla och som gör världen lite bättre.

Måste skapa Eureka Moment själv

Vilde berättar att när hon var 16 år så väntade hon på att en bra affärsidé skulle slå ned som en bomb i henne, en så kallad Eureka Moment. Vis av erfarenhet vet hon idag att det sällan händer. Bra affärsidéer kommer av hårt arbete och noggrann research.

– Det handlar om kanske 20 procent inspiration och 80 procent blod, svett och tårar. Det vet alla som försökt bygga en verksamhet. Man måste helt enkelt skapa The Eureka Moment själv. Världen kommer inte till dig. Du måste ut och söka upp den. Framförallt måste du omge dig med bra människor, både som förebilder och som kollegor. När man har människor som lyckats driva igenom sina drömmar nära sig så smittar det. ”Kan de så kan jag”, tänker jag. Våra investerare har också sagt att de inte investerat i vår affärsidé utan i människorna bakom den.

Vilde berättar att man som entreprenör möter mycket motstånd och avslag i början, från bland annat finansiärer. Det är lätt att bli modfälld och ta det personligt, vilket kan knäcka den bästa. Vilde lärde sig dock ganska snabbt att det oftast inte är entreprenören som kritiken gäller utan idén, eller snarare bristen på kunskap hos kritikerna. För att orka förverkliga sin dröm är det därför oerhört viktigt att själv förstå skillnaden och att kunna skilja på sin egen person och idé.

— —

Fakta om Vilde Regine Tellnes

Entreprenørrolle: Grunder av og CEO for Healthy EATS

Alder: 28 år.

Bor: I Bergen, Norge

Entreprenørtips: ”Ikke vent på inspirasjon, skap den selv og bygg selvtillit. Gå på mange events og treff mennesker som inspirerer. Tenk stort, men start i det små for å få et godt fotfeste før du tar neste steg. Pass på å feire dine små og store seire sammen med teamet. Det er det som gjør entreprenørskapet til vårt arbeid”

Healthy EATS

Kudos by Stretch

Dela inlägget