CRM, Affärssystem

Vem är din kund?

Kunden. Ofta det mest självklara och centrala begrepp vi har i ett företag. Precis som med de flesta andra självklarheter tar vi ofta för givet att vi alla menar samma sak. Men, skrapa lite på ytan och det visar sig ofta att det inte är så givet som vi vill tro.

Det är den som köper våra produkter och tjänster.

Jaha, era återförsäljare?

Nej nej…

Inte?

Så är det igång…

Vill du bli framgångsrik i dina CRM-satsningar är detta inte gott nog. Att skapa en enhetlig bild av sin kund är en basingrediens i den formel som skapar en mer effektiv och träffsäker kundhantering, oavsett om det rör sig om marknadsföring, försäljning eller kundservice.

Det blir dessutom ännu viktigare när vi tittar på de möjligheter som dagens teknologi inom området skapar. Nu när vi kan samla och analysera enorma mängder data om potentiella och befintliga kunder, då är det än mer relevant att vi är tydliga med begreppet kund. Först då kan vi uppnå en 360 graders vy av kunden. Först då kan vi med hjälp av teknologin utforma kundupplevelsen på ett helt nytt sätt och möta kunden precis där den befinner sig på sin unika köpresa. På deras villkor.

Så innan ni köper serverkraft och öppnar kranen för att ta in er kunddata, stanna upp och reflektera:

  • Vem är vår kund?
  • Vem är det vi vill veta mer om?
  • Vem är det vi vill skräddarsy en unik kundresa för?
  • Är det en koncern, ett företag, ett enskilt kontor, en partner eller en privatperson? Är kunden återförsäljaren eller slutanvändaren, eller kanske både och?

Så, ni har bestämt er?

Bra! Då kommer det faktum att det finns en hel uppsjö av kunddefinitioner i källsystemen, från vilka data ska hämtas, spela betydligt mindre roll för er. Med ett väldefinierat kundbegrepp kommer ert CRM-verktyg bli så mycket mer kraftfullt och ni kommer att skapa så mycket mer värde.

Så på er resa in i den moderna CRM-eran, glöm inte bort att ha koll på vem som faktiskt är er kund. Testa att fråga din kollega och se vad som händer. Har ni samma bild?

Nyfiken på mer om kundbegreppet? Kolla in min kollega Mattias blogg ”Dags att förmänskliga kundupplevelsen”.

[HS-Kundinsikt-skapar-lojalitet]

Dela inlägget