Teknik, Salesforce

Best of Dreamforce 2018

Årets upplaga av Salesforce konferens Dreamforce är nu slut och såhär åter hemma igen kan man inte hindra sig från att sitta och försöka bearbeta allt nytt man har tagit till sig under gångna veckan. Med totalt över 2700 stycken sessioner under de 4 dagarna så har varit otroligt svårt att prioritera de få sessioner/föreläsningar man hinner med under en dag, men med tanke på allt spännande vi fått höra så valde vi nog helt rätt.

Det händer såklart mycket inom varje område av salesforceplattformen. Sammanfattningsvis kan vi dock summera de tre främsta nyheterna med:

  • Integration/Customer360
  • Salesforce går in i partnerskap med Apple
  • Einstein Voice

Integration/Customer360
Det är mycket prat för tillfället om att få ihop och samla ett företags all data för att då kunna utnyttja den på ett bättre sätt. Detta var antagligen en av anledningarna till att Salesforce under sommaren köpte upp Mulesoft, en integrationsplattform med hundratals färdiga connectorer till allehanda system som man med hjälp av enbart point-and-click kan sätta upp integrationer till andra system med. Detta ser ut att vara en mycket bra plattform för företag som har flertalet system man vill koppla ihop på ett hållbart och smidigt sätt. Mulesoft har de nu döpt om till Integration Cloud och Salesforce passade i och med detta på att introducera en ny funktion, Customer 360, som på ett smart sätt ska kunna skapa ett unikt kund-id om en person, trots att den figurerar med olika data i de databaser denna ligger i.

 

Ett vanligt problem vi ser bolag brottas med är att de ofta har dubbletter av sina kunder på grund av att de t.ex. i marknadsföring angett sin privata mail, i event-bokningen använt sig av sitt smeknamn eller först när de köper något angett sina addressuppgifter. Då det finns få direkta gemensamma nämnare är det ofta svårt för system att veta att det är samma person det rör sig om.

I och med Customer 360 vill Salesforce nu överbrygga detta med att samla all data under en profil, ett unikt kund-id. Där informationen kopplats samman på olika grunder, exempelvis för och efternamn är samma eller att telefonnummer är lika. Sen rankas vilken information som är mest trovärdig på denna sammanställda bild av kunden, genom att exempelvis lita mer på addressuppgifterna som använts vid en beställning på nätet, än den som angetts i registrering av ett event.

Ett mycket intresseväckande verktyg som dock först kommer introduceras under 2019 (inga datum satta än) och det kommer i ett första skede koppla samman Salesforce Service Cloud med Salesforce Commerce Cloud och Marketing Cloud. Har man inte dessa tre, kommer det dröja lite längre innan man kan ta nytta av verktyget fullt ut. Men det kan såklart ske saker på vägen här. Möjligheterna är i alla fall många och när Mulesoft också kan utnyttja Customer360 funktionaliteten öppnar sig en helt ny värld av möjligheter. Det blir särskilt intressant när det kommer till masterdatahantering, där nu administratörer kan ha större kontroll över vilken information som är den mest korrekta. Dessutom ska man inte glömma aspekten av hur detta kan utnyttjas för att uppfylla kraven från GDPR på ett enklare sätt. Så räkna med att höra mer om detta framöver.

Salesforce går in i partnerskap med Apple
En stor nyhet som presenterades precis innan Dreamforce vara att Apple och Salesforce går in i ett strategiskt partnerskap. Varför väljer Apple att göra detta? Jo, de har då möjlighet att växa mer i enterprise-segmentet och stärka sin ställning i företagssammanhang där man alltjämt inte ligger i topp. För Salesforce innebär det bland annat support från Apple för att utveckla vidare Salesforce egna mobilapplikation. Denna kommer byggas om grafiskt och fungera tillsammans med Apples senaste tekniker, såsom Face ID, Siri och business chat. Mer generell utvecklingsinformation kommer också gemensamt att tas fram, exempelvis mer hur man utvecklar egna appar på Salesforce Plattformen till App Store. Så alltså generellt ett väldigt spännande samarbete som vi nog kommer få många trevliga innovationer ifrån.

Einstein Voice
Einstein, Salesforce samlingsbegrepp för allt AI, fortsätter att dominera på Dreamforce och genomsyrar nu alla av Salesforce produkter. Främsta dragplåstret under årets Dreamforce var dock Einstein Voice-assistent. Detta är en funktion som gör det möjligt att prata med Salesforce och som kan tolka det användaren säger samt skapa actions i Salesforce på detta. En demo som presenterades visar hur en säljare sammanfattar ett möte med en kund. Einstein sammanställer det som sägs, lägger till aktiviteter för det den tolkar kommer behöva följas upp och kopplar detta till kundkortet samt säljaren. Denna funktion kommer köras som pilot (enbart för inbjudna kunder) under våren 2019, så räkna med att det dröjer åtminstone till sommaren innan detta blir något alla kan ta del av.

 

På kundsidan var en annan nyhet Einstein Voice bots. En annan spännande inom samma ämne där Salesforce nu erbjuder en funktion för utvecklare att möjliggöra så att kunden direkt kan göra ärenden/köpa saker genom exempelvis sin Alexa, Google Home eller Apple HomePod och då samtidigt utnyttja funktioner som har ursprung i Salesforce. Här finns verkligen mycket potential, men troligen dröjer det ännu längre innan detta kommer för den generella Salesforce-populationen. Men det ger en viktig framtidsbild av var vi är på väg.

Slutord
Detta var de övergripande och större nyheterna. Under ytan fanns dock väldigt mycket mer spännande som redan är tillgänglig nu samt som kommer komma framöver. Vill ni höra mer om nya automationsmöjligheter, förbättrade community funktioner, nya administratörsverktyg o.s.v. så hör av er till oss på Stretch så går vi gärna in mer på djupet av de nyheter som är relevanta för just er.

[HS-Integrating-Salesforce-SAP-SE]

Dela inlägget