ej kategoriserat

Företagskultur

För någon helg sedan, så var jag på konferens med Stretch för första gången.

Många företag och arbetsplatser företar sig interna konferensresor. Enligt teorin ska det stärka vi-känslan inom företaget och vara ett sätt för ledningen att visa uppskattning för medarbetarna.
Jag har varit på min beskärda del av dessa och hört från vänner och bekanta.
Man brukar kunna dela upp recensionerna i två kategorier, för snålt eller överdådigt.
I den första kategorin så är man missnöjd då ledningen/företaget inte nog uppskattar mig som anställd.
I den andra kategorin är man nöjd och stolt, men nästa år krävs ännu mer för att inte hamna i första kategorin…
Vad beror detta på? Kan det vara så att man som anställd inte egentligen känner samhörighet med företaget/ledningen så att syftet med konferensen blir att bekräfta min egen självbild som framgångsrik?

Helgens Stretch-konferens föll inte i någon av kategorierna ovan. Det fanns en samhörighet och hjärtlighet som saknats vid mina tidigare avverkade företagskonferenser. Det behövdes inte något överdådigt, eller spektakulärt. Bara trevliga och glada människor, sol och skärgård.
Jag tror det kallas företagskultur och gör att jag redan ser fram emot Bad Gastein i höst.

Dela inlägget