Kultur, Verksamhetsstyrning

Kan vi bromsa samtidigt som vi gasar?

På ett av mina första jobb på Karolinska Sjukhusets transportavdelning så kommer jag ihåg att det satt en lite serie med det sarkastiska budskapet ”Att en aktie kan gå upp många hundra procent men aldrig gå ner mer än hundra procent”. Det med en nidbild av en finansanalytiker som manar kunden till att köpa aktier. Det är förstås sant och korrekt men inte ett argument för att faktiskt investera i aktier.

Här vill jag dra en parallell till hur vissa privatpersoner och företag fungerar. Alla har vi några vänner som alltid har det tufft med ekonomin men löser det genom att öka sina inkomster. Varför ska jag spara idag om jag kommer ha högre lön nästa år, och nästa…? Ett tillväxtföretag som kraftigt ökar sina intäkter varje år, varför ska de fundera på kostnaderna när försäljningen går som tåget. Intäkterna kan gå mot oändligheten men kostnaderna bara mot noll.

Jag tror att många skulle må bättre båda privat och i alla företagen där ute om man, oavsett hur bra det går skapar en ansvarskänsla och kostnadsmedvetenhet redan tidigt i hela bolaget. Det är inte lätt att ändra på en slösaktig kultur när den redan satt sig. Att hantera sina kostnader är heller ingenting man gör stötvis, det bör vara en kontinuerlig process där vi hela tiden funderar på om det vi lägger pengar på verkligen skapar värde.

Även om försäljningen förstås alltid är ytterst viktigt så måste vi kunna hålla två saker i huvudet samtidigt och alltid ha koll på våra kostnader. Det ena behöver inte utesluta det andra, det går att gasa och bromsa samtidigt och det är därför IKEAs finns över hela världen trots deras alldeles för korta pennor.

Sammanfattar med tre snabba tips:

  1. Få era anställda att tidigt känna ett ansvar för bolagets pengar precis som om det vore deras egna, ansvar är bättre än kontroll.
  2. Uppmuntra era medarbetare till att hitta sätt att få ner bolagets olika kostnader och belöna det, precis som om de drog in nya affärer.
  3. Se hela tiden över era kostnader – inte bar ibland – och fundera på om ni lägger pengarna på det som skapar mest värde för era kunder.

”Det ena behöver inte utesluta det andra som” är ett av mina favoritordspråk och det passar bra in här. Någon som känner igen sig? Låt mig gärna höra era tankar.

[HS-Sma-steg-till-affarsvarde]

Dela inlägget