CRM, Teknik

SAP Digital CRM: Processerna – del 4

I den här delen av min bloggserie om SAP Digital CRM, D4C, tänkte jag titta lite på de olika processerna som finns. Detta är ett av SAP:s säljargument för D4C, att det är ”en allt i ett lösning”!

Kundservice, försäljning och marknadsföring i ett paket och ja, man kan ticka av alla punkter. Inledningsvis kan jag säga att jag känner igen mig i  SAP flödet för exempelvis marknadsföring och försäljning.

Servicedelan i SAP Digital CRM

Här finns det som behövs för att ett mindre företag eller team ska kunna hålla koll på sina ärenden på ett lätt och hanterbart sätt. Du kan bland annat fördela, prioritera och eskalera dina ärende eller skapa och följa upp aktiviteter som ett lead eller ett nytt ärende.

Servicefunktionen i Digital CRM

Förutom att du kan integrera Twitter så kan du även integrera din mail till servicedelen. Du kan skapa egna företagsmallar så att alla utgående mail har ett enhetligt utseende. Du kan integrera mailen så att du kan skicka mail från din företagsmail och att det i sin tur skapar ärenden från inkommande mail.

Försäljning i SAP Digital CRM

Försäljningcykeln i D4C innefattar enbart leads och opportunities, men här finns all funktionalitet som du känner igen och förväntar dig från SAP. Du kan skapa produkter med prislistor som du kopplar till, du kan skapa och koppla aktiviteter, bilagor och ärendena och du kan konvertera leadsen till opportunities.

Leadshantering i SAP Digital CRM

Få en snabb överblick över dina åtagande och dina mål med dashboards i realtid. Du kan följa upp din eller ditt teams försäljning med hjälp av prognoser och rapporter med drill downs  och du har åtkomst till kollegors kalendrar.

Marknadsföring i SAP Digital CRM

Du kan skapa målgrupper, utskicksmallar, enkätsundersökningar och kampanjer i marknadsföringsdelen av SAP Digital CRM. Du kan skapa actionbaserade triggers utifrån kundens agerande såsom besvarade mail, klick av länkar med mera för att hitta de mest heta leadsen i din kampanj.

Marketing SAP Digital CRM

Du kan se rapporter på resultatet av dina kampanjer och utföra kontroller av målgrupperna som exempelvis att kontrollera att alla kunder har epost-adresser etc.

Tänk på att du måste skapa ett ärende hos SAP för att sätta up din domän innan du kan skapa epost-kampanjer i D4C. Det finns även restriktioner såsom att du enbart kan skicka max 500 mail i månaden.

Något jag fastnade vid var att när du skapar epost-mallen så måste du ha en placeholder för opt-out. Detta finns inte beskrivet i hjälp sektionen så sök efter ”C4C email template” på nätet så hittar du rätt.

Utöver dessa standardprocesser tillhandahåller D4C även funktionalitet för att användarna ska kunna samarbeta. Exempelvis genom att man kan göra textuppdateringar till sitt nätverk, en specifik användare eller att du kan kommentera en uppdatering. Du kan även följa objekt och personer så att du kan hålla dig uppdaterade på förändringarna som görs.

Om SAP lyckas få till försäljningen av denna produkt och tar marknadsandelar från Salesforce tror jag hänger mycket på att de leverar en ”allt i ett” lösning. Jag hittar ingen motsvarighet hos Salesforce utan där måste man användas sig av 3 olika produkter: Salesforce IQ, Desk.com och Pardot, för att täcka den funktionaliteten som finns hos SAP Digital CRM. Men då kan man inte längre jämföra produkter eftersom prisskillnaderna är för stora och med det kan inte heller funktionaliteten bli rättvist jämförd.

Varför inte testa om SAP digital CRM är något för dig? Kontakta oss på hej@stretch.se om du vill ha fler tips på vägen.

Nyfiken på övriga dela i denna test-serie av SAP Digital CRM? Kolla in dessa:

SAP:s nya CRM lösning i molnet – del 1
SAP CRM, integrationsmöjligheter i D4C- del 2
SAP Digital CRM: Personalisera och anpassa – del 3

Dela inlägget