Kultur

The winning team!

Det är en grym känsla att arbeta på ett företag där man känner sig som en del i ”the winning team” eller hur?

Har du spelat någon lagsport så vet du precis vad jag menar. Känslan att tillhöra en engagerad grupp som känner doften av vinst är fantastisk – yes we can! Jämför den med ett lag där var och en sköter sig själv och ingen bryr sig om vi vinner eller förlorar….kan vi få gå snart eller…? En viss skillnad, eller hur?

Att tillhöra the winning team och själv vara med och bidra till vinsten är en grym kraft – något att räkna med i en organisation. Som ledare är det en av dina viktigaste uppgifter, att engagera din grupp och skapa den där ”tillhöra-känslan”, för den kan göra underverk.

Har aldrig arbetat på en bättre arbetsplats än Stretch. Trots att vi är konsulter och oftast sitter ute hos kunden finns en otrolig sammanhållning och gemenskap. Många aktiviteter anordnas för att bygga detta och mycket kretsar också kring hur vi bygger företaget, gruppen och individen. Det finns utrymme för egna önskemål vad gäller utveckling etc. och egna idéer uppmuntras och kan i bästa fall leda till nya affärsområden eller t o m nya bolag.

Ovanstående är ett citat från en av mina kollegor och hämtad från rapporten om vårt medarbetarengagemang på Stretch. Denna rapport tas fram av Karriärföretagen och alla företag som blir utnämnda till ett Karriärföretag får en undersökning kring medarbetarengagemanget. Jag blir otroligt stolt när jag läser alla citat och kan le och nicka med….vi ÄR ett fantastiskt företag.

Att ha en engagerad personal är otroligt viktigt och i vissa organisationer sker det av sig själv och i andra organisationer får man jobba hårt för det, men det lönar sig. På Stretch är det en blandning tycker jag. Vi har väldigt engagerade personer hos oss, men vi jobbar också hårt för att ge utrymme till att få vara med och påverka, att tillhöra och att ha roligt i det vi gör. Att få ett högt medarbetarengagemang sker inte över en natt. Man får ta små steg i rätt riktning och framför allt våga förändras och kontinuerligt tänka på vad som är bäst för vår organisation, våra kunder OCH för våra medarbetare. Det är tre lika viktiga hörn i en triangel.

För att mäta ett företagets engagemang används ofta ENPS – Employee Net Promotor Score vilket ger en tydlig bild av hur engagerade medarbetarna är. Till grund för ENPS ligger frågan ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera din arbetsgivare till vänner och bekanta?” Svar anges från 0-10 och därefter delas svaren in i tre olika grupper

  • Promoters
  • Passives
  • Detractors

Genom en matematisk formel beräknas sedan nettovärdet av organisationens engagemang. De anställda ges även möjlighet att kommentera sitt svar och ju fler kommentarer desto mer engagemang skulle man något förenklat kunna säga.

Efter undersökningen får man en Employee Net Promoter Score (ENPS) som då visar hur engagerade medarbetarna är. Skalan går från -100% till +100%. Kan man ha minus verkligen tänker du kanske nu och svaret är ja. Faktum är att medelsiffran i Europa är -32% och i Sverige ligger siffran på +30%. Så visst kan man i en organisation ha fler Detractors än Promotors, även om vi alla strävar mot att ha så många ambassadörer som möjligt i våra organisationer.

På Stretch ligger siffran på hela +70%! Vi har otroligt många promotors som känner ett starkt engagemang och vill vara med och utveckla vår gemensamma arbetsplats. Det är ett härligt kvitto på att våra små och kontinuerliga steg för att sätta individen i centrum och skapa en arbetsplats där man trivs är helt rätt.

Stretch medarbetarengagemang_643x300

Med denna sköna känsla av att tillhöra the winning team börjar jag nu längta efter sommaren och vågar jag säga lite sol… Är du nyfiken på att läsa mer om hur det är att jobba hos oss? Läs här. Ha en grym sommar allihop!

Dela inlägget