Kultur

Varför LinkedIn?

LinkedIn växer så det knakar! I höstas passerade de 2 miljoner medlemmar i Sverige och globalt finns över 300 miljoner användare. Känn på de siffrorna, det är ett nätverk att räkna med. 2 miljoner medlemmar i Sverige med i snitt 700 kontakter var är en kraft att räkna med helt klart.

Som företag är detta en arena att öka sin närvaro inom, särskilt för B2B-företag. Här är 3 anledningar till varför ni inte bara ”bör finnas” på LinkedIn utan faktiskt lägga lite tanke bakom vad ni vill kommunicera, till vem och varför.

  • Befintliga och nya kunder kollar upp er: Många av de ni vill komma i kontakt med finns på LinkedIn redan. De kommer att kolla er sida och det ni förmedlar, var så säkra. Genom att ha en tydlig och riktad kommunikation kan ni dels få kontakt tidigt i kunders köpprocess, men också visa den kultur och de värderingar NI står för. Ni når personer ni kanske inte så enkelt kommit i kontakt med annars och sprider varumärket på ett effektivt sätt. Ni kan nå grymt många på kort tid, men jag anser att det måste finnas en tydlig strategi och tanke bakom kommunikationen.
  • Positionering: Vill du slå dig in på nya områden och exempelvis visa att din portfölj är bredare än vad befintliga kunder tror så är LinkedIn ett fantastiskt verktyg. Här finns yrkesmänniskor, experter, professionella ”nätverkare” och andra viktiga personer som du vill komma i kontakt med och eventuellt påverka. Här kan du sprida ditt budskap på ett genomtänkt och kontinuerligt sätt för att vinna mark inom områden som du tidigare inte varit lika stark inom. Det är inte lätt, tvärtom kräver det mycket engagemang och taktik, men verktyget och räckvidden finns här helt klart.
  • Employer branding och rekrytering: Jobbannonser och rekrytering är något många förknippar LinkedIn med. Det är ett nätverk som består av långt mycket mer än så, men visst kommer potentiella rekryter att kolla hur ni syns i sociala kanaler och kanske framför allt i LinkedIn. Är detta ett bolag som står för de värderingar och den kultur jag vill ställa mig bakom? Känns de 2015? Känns de ”jag”? Etc. Employer branding innebär helt enkelt att ni på ett tydligt sätt ska visa er kultur och det som gör er unikt som arbetsplats. Här har vi chansen att få engagerade medarbetare och ambassadörer.

För oss på Stretch är varumärket extremt viktigt. Vår Stretch-kultur är en de mest unika delarna för vårt bolag anser jag och det är denna kultur som gör att vi får utmärkelser som Great Place to Work, Karriärföretagen 2015 etc. Det är också kulturen och våra värderingar som gör att medarbetarna är otroligt engagerade och gång på gång väljer att återvända till oss. Det är fantastiskt!

Vi ser gärna att våra medarbetare tar täten i kanaler som LinkedIn. Vi låter gärna medarbetaren synas mer än företaget, för det är genom våra fantastiska ambassadörer som vi syns och hörs bäst. Det är våra engagerade och kompetenta medarbeta som gör att kunder och nya medarbetare väljer oss. Det är ett grymt sätt att synas på och nå många. Därför har vi ikväll ordnat en Linkedin-kväll på kontoret i Stockholm. Vi kommer först att inspireras och lära oss mer om Linkedin från Invise och därefter lägger kraft på våra grymma profiler. Det kommer att bli en härlig kväll!

 

Dela inlägget