ej kategoriserat

Vem kravställde mot vädergudarna?

Regn och rusk, brrr… Vem kravställde mot vädergudarna egentligen?! Jag vet inte om det är sant men jag har hört att vi svenskar är det folkslag som pratar och engagerar oss mest i vilket väder vi har. Det är inte många meningar efter god morgon som någon kommenterar vädret, och sällan i positiv klang. Är det inte för varmt så är det för kallt, för blött eller för mycket/för lite snö. Aldrig är vi nöjda!

Lite som med våra affärssystem… det är sällan jag hör någon nämna något om sitt affärssystem i en positiv bemärkelse. Är det inte för krångliga funktioner så är det för långsamt, för fult eller för…ja alltid är det nåt som inte är bra. Och tyvärr tenderar vi att fastna i detta läge – istället för ta ansvar för det vi inte är nöjda med, förstå varför det är som det är och faktiskt försöka förändra så det blir mer anpassat till våra behov och därigenom uppnå en högre användarnytta.
Vad beror då detta på? Varför har vi så svårt att ta tag i det underliggande behovet? Jag tror det delvis beror på lathet. Människan är lat av naturen, vi tar den snabbaste och lättaste vägen fram till målet och det tror jag ställer till det för oss, framför allt då vi kravställer affärssystem. Vi försöker kompensera med strukturer och processer, men det hjälper inte alltid då dessa sällan ändrar på en inställning och/eller ett beteende.
På Stretch använder vi oss av tre värdeord; Nyfiken, omtanke och resultat. Tre fantastiska ord tycker jag, och som jag ofta saknar ute i affärslivet. Tänk om fler kunde känna sig mer nyfikna över att förstå sig på sina affärsprocesser och lösningar, att lägga mer omtanke i de lösningar som tas fram så att en verklig lösning för det verkliga behovet blir det slutgiltiga resultatet. Då kanske vi inte skulle klaga så mycket på våra affärssystemlösningar, eller?! Skulle vi hitta annat att klaga på? Kanske…

Kom gärna och lyssna på mig och min kollega Lina Lantto under SAPSA impuls torsdagen den 4e oktober. Vi kommer då att prata om utmaningarna samt våra egna och era erfarenheter inom kravhantering i olika dimensioner. Vi kommer dock inte beröra hur vida den kravställning som har gjorts mot vädergudarna är bra eller dålig, men ibland måste man faktiskt acceptera och istället ändra sin inställning…

Dela inlägget