Kultur

Vinna eller försvinna?

Slutspelet i fotbolls VM är snart här och världens bästa fotbollslag möts i Brasilien där sambafotbollen uppfanns. Det var där man upptäckte att glädje, kreativitet och lagarbete är en oslagbar kombination för att vinna.

Dagligen spelar vi själva i våra egna VM, världsmästerskap (läs projekt, innovation, förändring), i våra företag eller hos våra kunder i den globala världsekonomin där glädje, kreativitet och lagarbete kan förändra spelplanen över en natt. Det pågår alltså en tävling om att vinna mellan företag. Men trots detta pratar vi inte om vad som krävs för att vinna.

Jag menar att vi borde ta tillvara och förenkla hur vi ser på våra företag och lära av sambafotbollens glädje, kreativitet och lagarbete för att vinna och fira våra segrar. Glädje, kreativitet och lagarbete är en bra start. Men vad finns det för tekniker som kan anvädas förutom viljan att vinna?

Tekniken som vi använder är att mäta och utvärdera vad vi gör. Testa att öka mätfrekvensen, justera och ändra mer frekvent för att bli mer effektiv. Varför ska du vänta en minut, timma eller dag på resultat? Vi testar i mindre sammanhang innan vi lanserar till den globala marknaden och vi tränar på att bli bättre genom att diskutera, samarbeta och visualisera (läs mäta, utvärdera, testa). Vi måste alltså inte lägga tio tusen timmar innan vi blir världsbäst utan förbättring sker ständigt med rätt vilja, inställning och fokus.

Utveckla ett lag som samarbetar där alla har ett gemensamt mål att jobba mot som leder till att våga vinna. Ett lag som hjälper varandra att övervinna de motgångar som uppstår, kommunicerar och aldrig ger upp. En grupp som ser varandra och kämpar gemensamt för att lyckas. Där förståelsen finns för att hårt arbete lönar sig och inga genvägar finns till världsmästerskapet.

Allt detta kommer naturligt inom sportvärlden från Formel 1 till fotbolls VM och jag tror att vi kan vinna mycket på att lära från sportvärlden. Jag vill avsluta med ett citat från en känd amerikansk coach som lyder ’Vinna är inte allt, det är det enda’. Med en sådan inställning, vilja och passion som detta citat förmedlar kan man aldrig förlora.

Nu tar vi med oss våra kunder och blir världsmästare igen!

 

Dela inlägget