Agresso

Agresso – användarnas system

Vi har, på uppdrag från oss själva, frågat användare av Unit4 Business World (Agresso) vad det tycker om sina system. Vi kallar det Stretchmätaren och nu börjar resultaten träda fram.

Det visar sig då att det sammanfattande betyget för värdet av systemet är runt fyra på en femgradig skala. Två tredjedelar tycker bra eller mycket bra och bara 6% tycker mindre bra.

De som jobbar nära systemet är de mest positiva. Ekonomen, controllern och systemförvaltaren är allra mest nöjd, därefter ekonomichefen och sist IT-chefen. Ett möjligt resultat som ett led av att Agressosystemet oftast kontrolleras av ekonomiavdelningen. Nöjdheten med systemet ökar också ju längre tid man använt det. Ingen ovanlighet för ett affärssystem, men som sammantaget gör att Agresso kan sägas vara användarnas system.

Den kanske mest centrala modulerna i Agressolösningen är de kring ekonomi. Bra då att dessa funktioner får generellt höga betyg där huvudboken toppade på knappt fyra på en femgradig skala. Både leverantörs- och kundreskontran kom strax efter på ca 3,7 av 5. Funktionaliteten för anläggning rankades något sämre med 3,2 i betyg på samma skala.

Sammantaget ger användarna tummen upp för sina Agressolösningar. Det kan vara lite arbetssamt att få saker uppgraderade och på plats, men väl där och invant i organisationen och hos användarna så skapar det onekligen nytta.

Fler resultat från vårens Stretchmätare kring Agresso dyker upp i fler bloggar här på Stretch hemsida. Och ett helt frukostseminarium vigs åt ämnet. Den 31/5 kl 08:00. Hör av dig på hej@stretch.se om du vill komma.

Dela inlägget