Teknik

Årets julklapp

Nu är det den där tiden på året igen. Även om julkänslan inte riktigt infunnit sig, så har startskottet för julhandeln avfyrats. HUI har offentliggjort sitt julklappstips, ”Årets julklapp 2014” som i år blev aktivitetsarmbandet.

Det finns många varianter men tanken är att man ska mäta sig själv till ett bättre leverne och få mer ut av sin träning. Ansatsen är bra och ligger väl i tiden, men frågan är hur mycket värde det ger. Armbandet är egentligen en stegräknare, som kan övervaka sömn. Men det kan även en mobiltelefon. Vissa armband påstår sig kunna mäta hjärtfrekvensen, men vid en test där man jämför med EKG, så visar sig armbanden ha en väldigt stor felmarginal. Att mäta hjärtfrekvensen och i förlängningen din kaloriförbränning, din sinnesstämning, etc. är väldigt relevant för att hjälpa dig att uppnå dina mål. Jawbone har nyligen lanserat ett armband som eventuellt kan vara bättre på detta.

Alla armbandsmakare med självaktning säger sig idag vilja hjälpa dig må bättre med hjälp av dina mätpunkter och säger sig även vilja bjuda in utvecklare för att bygga ett ekosystem kring sin tjänst. Samtidigt finns det en diskrepans mellan vad man vill åstadkomma och faktiskt resultat. Mervärdet är inte tillräckligt stort för att de massorna ska bege sig och köpa ett smart armband. Det var delvis därför som Nike lade ner sin satsning på Fuelband, en Apple Watch har mer att erbjuda för den som vill ha något på handleden och stegräknare finns, som sagt, redan i mobiltelefonen.

Så långt om datainhämtning och analys för att förbättra den personliga hälsan. För företag då? Finns det ingen ”Årets julklapp” för företag?

Inte officiellt, men tomtarna på Microsoft har släppt en het kandidat. Microsoft Azures Machine Learning Studio är ett verktyg för att omvandla data till prediktiv analys och en webbtjänst för att föda resultatet till rätt ställe. Big Data är inget populärt uttryck i Sverige, men Business Intelligence är desto mer etablerat, Machine Learning (ML) är både Big Data och Business Intelligence. Dessutom är det nu gratis att prova på.

Fördelen med ML är att om modellen sätts upp på rätt sätt så förbättras den hela tiden och kan till viss utsträckning anpassa sig till ett förändrat beteende.

Ett scenario som de flesta företag kan känna igen är att ens kundomsättning (customer churn) är för hög. För att kunna minska omsättningen måste man förstå kundens beslut, kunna förutse beslutet och kunna agera för att undvika det. Genom att använda den data man har kan man göra hypoteser om varför kunder lämnar företaget, hitta på åtgärder och genomföra dem. Genom ML-algoritmer kan man komma fram till den mest framgångsrika kombinationen av åtgärder för att minska kundomsättningen till lägst kostnad. Här beskrivs scenariot i detalj och hur ML kan användas för att minska kundomsättningen.

Tidigare har ett sådant åtgärdsprogram varit ett stort och svårt projekt. Nu kan man enkelt (drag & drop) bygga sig en ML-modell och köra simuleringar, i molnet, gratis och på så vis förbättra sin modell. När det ska implementeras i produktion så behöver det integreras mot andra system och man slår i taket för datamängd, men man har snabbt och enkelt fått se hur ML och prediktiv analys kan göra affären bättre.

ML kan även användas för att förbättra din hälsa. Alla datapunkter som du samlar in om dig själv kan du experimentera med och se om du kan bygga en ML-algoritm som passar just dig bättre och ger dig bättre resultat av din träning, kost och sömn. T.ex. Jawbone har ett öppet API så att du kan få tillgång till ditt data och modellera den själv.

Precis som aktivitetsarmbandet så är ML egentligen inte nytt, men enkelheten, den stora potentialen och att det nu är gratis att prova på gör att det här mycket väl kan bli årets julklapp till alla konsumentföretag och ML-entusiaster.

Om du fortfarande inte vet vad du ska köpa i julklapp, kan du få hjälp (av Azures ML-algoritmer förstås): http://julklappstips.redpine.se/

Läs gärna även bloggen om Microsofts PASS-konferens .

 

Dela inlägget