Teknik

Solution Adoption – många talar om det, men varför talar inte ALLA om det?

I dagens tuffa klimat sporras företag till ständiga förbättringar och förändringar av processer, IT-system, organisation, arbetsroller, attityder, kompensationsmodeller, geografisk placering – ja, kort sagt hela verksamheter. Allt för att överleva; i bemärkelsen att vara bättre än konkurrenterna! Om detta ska fungera måste man vara ruskigt snabb och duktig på att hantera förändring och hitta rätt i det nya. En snabbis genom förändringskurvan kan man säga!

transition-curve-creative-commonsBild lånad från denna blogg.

För att lyckas med det man föresatt sig – ja, då måste du och jag och Bosse vara med

Det finns ett beroende till att företagets anställda tar till sig det ”nya” för att uppnå målen. Japp; då måste man se till att det sker – att varje individ som behöver jobba, tänka, förhålla sig till nya processer gör det!

  • Då måste vi förstå hur vi istället förväntas arbeta imorgon
  • Och inte bara det – vi vill förstå varför företaget tror att detta nya är bättre
  • Och fler av oss blir mer och mer syftesdrivna – i många fall bortom de företagsekonomiska målen. Så kanske räcker det inte med ett mål att ”tjäna mera pengar eller öka i marknadsandelar” för att engagera?
  • Och när jag då som individ förstått varför och vad det innebär för mig – så måste jag också göra valet att jag vill vara med om denna resa
  • Och för att förstå det så behöver jag bedöma hur detta påverkar mig och min situation – på jobbet, privat, utvecklingsmässigt!

Först när detta står klart är jag redo att ta till mig förändringen, förstå de nya arbetssätten och att börja tillämpa min kunskap!

Nya generationer – mera ”me, myself and I”

Högst på 2000-talisternas lista står inte längre ”plikten framför allt” eller karriären. Det kanske det aldrig har gjort egentligen – men i betydligt högre utsträckning förr än vad det gör nu. Där återfinns andra värden; såsom att företaget har en stark värdebas, ett samhällsengagemang, möjlighet till utveckling, jobba lagom och ha möjlighet till en spirituell fritid efter jobbet. Det räcker inte längre att högsta chefen i företaget står upp på en kick-off och säger ”nu ska vi göra det här – för så är det bara, och jag ber er att följa med”. Motivation och inspiration som talar till individens ”Vad är bra för mig?” för att få med medarbetare blir mer än mer viktigt. Annars väljer man kanske en annan arbetsgivare som uppfyller dessa numera grundläggande behov (näst efter WiFi förstås)?

Repriser räknas inte – rätt direkt

Digitalisering, förändringstakt och graden av innovation bara ökar. Möjligheterna är oändliga, liksom viljan att göra mer och mer samtidigt. Företaget Radar förutspår att molntjänster står för cirka 30% av marknaden 2018 jämfört med cirka 3% 2017. Leverantörer av molnlösningar propagerar för hur snabba implementationer vi nu kan göra – med fullständigt intuitiva nya-nya användargränssnitt (!). Ny funktionalitet pumpas automatiskt ut enligt principen ”var god skölj” varje kvartal och i vissa fall så ofta som varje månad. Det finns inte längre utrymme att förbereda och värma upp som på ”on-premise”-tiden. Istället behöver vi få det rätt direkt – engagerade medarbetare som valt att vara med på den spännande utvecklingsresan och som suktar efter att hjälpa till att definiera nya arbetssätt, arbeta i det nya och hjälpa varandra lyckas. För runt hörnet står nästa spännande utmaning! Det finns inte tid för retakes. Och inte pengar heller.

Change Management och Solution Adoption – vad är vad?

Jag brinner för Solution Adoption som begrepp och företeelse. Det är för mig nästan uteslutande vad det handlar om för att lyckas med en IT-implementation: Att förstå det nya, att ta till sig det och göra det till sitt.

Om ändamålet är Solution Adoption så är (för mig) förändringsledning – Change Management – en verktygslåda för att nå dit. Observera att det inte är ett slutmål; ett ändamål i sig att fylla projektplanen med Change Management aktiviteter och projektorganisationen med ett Change Management Team! Change-teamets syfte är inte att fylla i Change Impact Assessments Excelark eller andra ark heller för den delen. Deras syfte är att uppfylla behovet av Solution Adoption.

solution-adoption-verktyg

”Change Management-verktygslådan” innehåller ett antal utmärkta verktyg:

  • Det handlar om stakeholder management, kommunikation, aktiv coachning av huvudsponsorer och sponsorer – så att de verkligen står stabilt på barrikaderna hela förändringen igenom och förklarar vad och varför!
  • Det handlar om den viktiga gruppen chefer som ska ta individerna i sitt team i handen och coacha varje individ genom förändringen på det sätt som krävs.
  • Det handlar om att ta fram nya arbetssätt och att lära ut dessa i användarnas miljö och att de har chans att få hjälp och repetera tills de kan hantera det nya arbetssättet.
  • Det handlar om att hantera motstånd och inte minst förstå varför det finns där.
  • Det handlar om att förstå att vissa användargrupper är viktigare än andra, att IT är svårt ibland, att jobba igenom IT-funktionalitet och bedöma om det stöttar verksamheten på rätt sätt. Först när detta sker – så kan vi börja tala om att hämta hem investeringen.

Vad är alternativet till att göra Solution Adoption?

Om vi inte får med dig, mig och Bosse på ”det nya” – vad händer då?

Ett troligt scenario är: Förlorade eller missnöjda kunder, arga leverantörer vars verksamhet också sätts på spel och tappade affärer. Långsammare verksamhet, personal som slutar och chefer som får gå. Om lösningen inte är adopterad vid go-live och man därmed inte vet hur verksamheten (på bästa sätt) kan använda den nya lösningen – ja, då tappar företaget i leverans- och konkurrenskraft. Då blir hela investeringen kontraproduktiv och pengar i sjön!

Ett alternativ är förstås att bromsa utvecklingen, förändringstakten, digitaliseringen och flytta hem applikationerna från molnet. Men då måste alla bromsa – annars dör de som bromsar. Under tiden så får vi istället hänga med, och låta det gå undan.

Och det är ju inte bara inom IT-branschen det fungerar så här! Tänk till exempel hur det var med jeans – på 80-talet kunde man hålla på att ”gå in” ett par knallblåa hårda Levis 501 och göra dem till sina favvojeans – både till färg och form – under ett par år. Det var minsann hårt arbete! På 80-talet fick detta ta tid. Nu kan man köpa dem snygga och sköna från början. Som med Solution Adoption – gå-in-jeansen-tiden finns inte!

jeans-solution-adoption

Sååå – varför talar inte ALLA om Solution Adoption då?

Varför talar inte alla om vikten av Solution Adoption och fokus på hur varje individ ska jobba efter golive? Det finns ju onekligen ett logiskt case som pekar på att om man inte får med sig de som ska jobba i det nya – då borde det vara kört?

Jag tar tacksamt emot input på detta – för jag är än mindre klar över svaret efter att ha skrivit denna text! Vad jag kan tänka mig är att det är svårare, obekvämare och mindre konkret att planera för och hantera individer än en IT-leverans. Att det också är lättare att mäta hårda leverabler än att mäta och följa upp business readiness. Att vi är mer vana att planera projektaktiviteter av IT-karaktär än mjukare ”ta en individ genom förändringen”-karaktär. Det är kanske också lite svenskt att ”var och en får klara sig själv”? Att verksamhet sköter sitt och IT sköter sitt. Att vi är vana vid att IT-licenser och IT-konsulter får kosta. Men inte mjuka faktorer. Vad är din teori?

Det här är det första blogginlägget i vår serie om Solution Adoption. I en kommande blogg får du konkreta tips för hur du kan gå tillväga för att strukturera och börja arbeta med Solution Adoption.


Stretch är ett IT konsultföretag bestående av 200 personer fördelade på 10 olika affärsdrivande bolag  med olika lokala verksamheter i Skandinavien. Varje företag driver sin egen affär men brinner för att förbättra vär(l)den med IT. Vi har lärt oss den hårda vägen i våra leveranser att Solution Adoption och Change Management är enormt viktigt – och ett obligatoriskt verktyg i varje projektledares verktygslåda!

27 september 2018 hade vi första träffen i ett nytt Solution Adoption-nätverk som startats av Stretch – 11 representanter från 8 företag medverkade. En samling individer som insett vikten av och utmaningar i relation till Solution Adoption.

Nästa träff sker i Stockholm på SAPSA, svenska SAP-företags användarförening, 5 november där nyckelpersoner från Scania, Tetra Pak, SKF och Stretch deltar i en paneldiskussion som också involverar publiken! Tredje träffen är planerad till den 6 december.

Alla med erfarenhet eller utmaningar inom området är välkomna – givet att det finns ett intresse att lära av andra, liksom dela med sig till andra. Tveka inte att höra av dig till Chris Olofsson Graudums +46733587585, chris.olofsson.graudums@stretch.se eller någon av mina kollegor!

[HS-Sma-steg-till-affarsvarde]

Dela inlägget