Teknik, Office365

Små steg mot effektivitet i Office 365: OneDrive for Business

Min bloggserie om små steg till Office 365 fortsätter. Tredje utbildningstillfället hos Malmö FF handlade om OneDrive for Business.  

Med OneDrive for Business kan vi enkelt dela dokument och även editera flera personer samtidigt i samma dokument. Det var en efterlängtad del av utbildningen hos Malmö FF. Vi gick igenom hur det fungerar både från dator, webbläsaren och mobilen och de fick börja använda OneDrive for Business genom att både skapa filer och flytta filer från sin dator under övningarna på utbildningen.

Några av fördelarna med OneDrive for Business:

  • Säkerhet – filer blir krypterade.
  • Lagring – ni behöver inte oroa er för att filerna inte ska få plats.
  • Tillgänglighet – ni kan nå era filer överallt.
  • Samarbete – alla kan arbeta mot samma fil istället för att ha olika versioner som skickas runt i mail. Därmed har ni alltid den senaste versionen.

Men vad är skillnaden på OneDrive och OneDrive for Business?

Enkelt förklarat är OneDrive för personlig lagring och OneDrive for Business ditt lagringsutrymme på arbetet.

Dagens tips: Funderar du på vart du ska spara dina filer? OneDrive for Business – dina filer som du kan dela med andra. Är det filer som ni är flera som ska arbeta med kan du med fördel ladda upp det på en teamsite som ni alla har tillgång till i SharePoint Online.  

Den störta utmaningen i utbildningen var att förklara att OneDrive for Business kan synkroniseras till filhanteraren på dator för att göra det enklare att arbeta med. OneDrive for Business synkroniserar hela tiden filerna man arbetat med. Man kan arbeta i offline läge men får då inte glömma att man måste synkronisera (vara uppkopplad) för att alla dokument ska uppdateras i molnet innan man plockar fram dokumentet från en annan enhet.

Nyfiken på att veta ännu mer?  

 

VarförOffice 365?

Kolla även in vår inspirerande e-bok Små steg till affärsvärde

Dela inlägget