CRM, Salesforce

Success Management – din PT i CRM-världen

Har ni implementerat ett CRM-system och haft utmaningar med att få användarna att faktiskt använda systemet? Kanske har användarna varit ambitiösa i början men slappat till sig efterhand? Kanske tycker man CRM-systemet inte effektiviserar arbetet längre?

Efter 15 år i CRM-branschen konstaterar jag att många upplever samma utmaningar.

Det är samma sak som att äta nyttigt eller att träna. Förra året bestämde jag mig för NU ska jag komma igång med träningen. Jag ska bli en ny Marcus Schenkenberg. Jag köpte mig ett träningskort, drog igång en träningsfrenesi som borde inneburit att jag är i ett perfekt skick inom några veckor. Men efter några veckor är all motivation fullständigt bortblåst och samvetet för att jag inte går och tränar blir en blöt kall filt resten av året. Jag summerade antalet besök på gymmet i slutet av året: totalt 18 gånger. Snittpris per träning blir då ca 390 kr. Bra jobbat David! ;(

Att använda ett CRM

Vanor är grymt svåra att bryta, där motivation endast är en del av receptet. En annan del är att hitta struktur och bygga en vana. Inom träningen är en variant att hyra sig en personlig tränare, en så kallad PT. En PT kan hjälpa mig att hålla motivationen uppe men även få mig att upprätthålla en struktur som gör att jag kommer till träningslokalen vissa tider i veckan.

De flesta organisationer behöver en PT för sitt CRM-område för att nå de uppsatta målen med sin CRM-satsning. Speciellt en kort tid efter en implementation. Man vill ju gärna få utväxling på sin investering. Har man valt att investera i ett CRM-system vill man ha affärsvärde för den investeringen. Man vill att användarna ska fortsätta tycka att CRM-systemet är ett fantastiskt arbetsverktyg som verkligen hjälper dem i vardagen.

PT:n kallas Customer Success Management. Så fina ord. Men det innebär faktiskt att man skjuter till den struktur och motivation som så lätt försvinner. Ditt CRM-system kan bli en ny Schenkenberg. Vi på Stretch har idéerna och energin som behövs för att ta er dit. Det är ett meddelande bort…=) Hör av dig!

Nyfiken på mer om CRM? Kolla in det här!

Dela inlägget